Du er her

Miljø

  • Volvo i elbil-møte med TØI

    Oslo er viden kjent for sine mange elbiler, og her i den norske hovedstaden er forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) blant dem som kan mer enn folk flest om slike biler...

  • Ny teknologi under utvikling:

    Lading i fart langs en fergefri E39

    I fremtiden vil elektrisk drevne personbiler og tyngre kjøretøy bli ladet mens de er i fart. Om 20 år kan slik lading være en realitet langs deler av E39 mellom Kristiansand og Trondheim – veistrekningen som da ifølge planene skal være fergefri og generelt oppgradert.

  • Bildeling – færre biler i byen:

    Én delebil mot ti privatbiler

    «Det delingsøkonomien først og fremst dreier seg om, er aktiviteter hvor tingenes ledige kapasitet utnyttes. Da slipper mange å eie, de kan heller bytte og leie», skriver kronikkforfatterne.

  • Fagetatene og Avinor har sagt sitt om Nasjonal transportplan for 2018-2029:

    Nå starter den politiske behandlingen

    Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor har nå overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sitt felles plangrunnlag til Nasjonal transportplan for årene 2018-2029. For første gang har de fått en felles økonomisk ramme til fordeling, ikke hver sin.

  • Klimapolitikk kontra fordelingspolitikk:

    Vanskelig å få i både pose og sekk

    Klimagassutslippene vil bli redusert hvis reisefradraget ved skattelikningen blir avviklet, ifølge artikkelforfatteren. Men han poengterer at en slik avvikling samtidig vil bety økte reiseutgifter for dagpendlere fra utkantstrøk til byen – og dermed et innskrenket arbeidsmarked.

  • Fremtidsrettet fergedrift

    Fergene som binder sammen riksveinettet skal bli mindre miljøfiendtlige, og det skal bli enklere å betale for fergeoverfarten … I noen år har det vært snakk om dette, og nå er det for alvor i ferd med å bli virkelighet.

  • Oslo-området:

    Få håndverkere lar seg friste av dagens el-varebiler

    Håndverkere i Oslo-området bruker i stor grad små diesel-varebiler i arbeids medfør. Hvorfor ikke el-varebiler? Ny forskning indikerer at eksisterende el-varebilers begrensede kjørelengde får mange håndverksbedrifter til å velge dem bort.

  • Elbilfolk foreslår nullutslippsdrosjer

    Myndighetene bør kreve at drosjer med opptil syv seter blir erstattet med nullutslippskjøretøyer i løpet av en overgangsperiode på tre år, mener Norsk elbilforening.

  • Et mulig bidrag til en grønnere luftfart

    Smil, lovord og gratulasjoner over en lav sko da den statlige flyplasseieren Avinor i nærvær av inviterte gjester markerte at Oslo Lufthavn på Gardermoen har begynt å tilby jet-biodrivstoff til flyselskaper som tanker opp sine fly der.

  • Bybanen i Bergen:

    Positiv faktor for transport- og arealutviklingen

    • Biltrafikken sentralt i Bergen er blitt redusert – først og fremst som følge av at Bybanen kom i drift, men hjulpet også av et oppgradert busstilbud samt økte priser i byens bomring.
    • Bybanen har i tillegg bidratt til endringer i byutviklingen. Områder langs det som senere ble bybanetrasé, opplevde fall i sin andel av nybygde boliger, en tendens som senere har snudd, ledsaget av økte boligpriser langs traseen.
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS