Du er her

Miljø

  • Varelagerets betydning for trafikk og klima

    Flytting av varelagre fra sentrale byområder til utkanten av byer vil ikke nødvendigvis medføre redusert trafikk og reduserte klimagassutslipp.

  • Boliger og arbeidsplasser:

    Miljøgevinster ved sentral lokalisering

    Sentral kontra mindre sentral lokalisering av nye boliger og arbeidsplasser gir flere kollektivturer, færre bilturer og lavere antall kjøretøykilometer for bil. Effektene varierer avhengig av om vi ser på bosatte, ansatte eller totale tall, og fra sted til sted.

  • Berlin får egen sykkel-lov

    Kort tid før påske vedtok byregjeringen i Berlin hovedpunktene for en ny sykkel-lov. Loven skal legge til rette for trygg og økt sykkelbruk i den tyske hovedstaden.

     

  • Godshavn på Ågotnes:

    Et eksempel på manglende helhetstenkning

    Å legge Bergens fremtidige godshavn til Ågotnes vil direkte motvirke regjeringens mål om å overføre mer gods fra vei til sjø. Dersom varetransport skal blir grønnere og mer lønnsom, er det avgjørende å samlokalisere knutepunkt for ulike transportformer.

     

  • Bergen blir grønn cruisehavn

    Bergen havn vil stille krav til rederiene som seiler i cruise langs Vestlandet og legger til kai i Bergen. Målet er at forurensningen fra cruisekipene skal reduseres, blant annet ved å få på plass landstrømanlegg og gjøre det dyrere for de verste forurenserne.

     

  • Teknologibruk i transportsektoren:

    Norge skal være «verdensleder»

    Med tanke på smart bruk av ny teknologi i transportsektoren, søker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen råd fra en nyetablert gruppe fagfolk fra ulike miljøer.

  • Bergens vannflater bedrer luftkvaliteten

    Store vannflater rundt bykjerner reduserer luftforurensningen på kalde dager med såkalt inversjon. En studie gjennomført i Bergen av forskere ved Nansensenteret viser at dette er en effekt som Vestlandets hovedstad nyter godt av.

  • Lavutslippssoner for London-busser

    Forurenset luft bidrar ifølge medisinsk ekspertise til at flere enn 9000 personer i London årlig dør tidlig. Nå skal nye lavutslippssoner for busser bidra til mindre tilgriset luft i storbyen.

  • Mer landstrøm i vente

    Ved hjelp av stadig flere landstrømanlegg skal utslippene fra skip ved kai bli ytterligere redusert …

  • Mangelfull informasjon om T-baneforsinkelser:

    Et lavmål det er umulig å underskride

    T-banen i Oslo har ikke hatt en god uke. Det begynte med signalfeil allerede på søndag og har fortsatt jevnt og trutt med diverse problemer hver eneste dag.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS