Du er her

Miljø

  • To fluer i én smekk:

    Tunnelprosjekt gir renere fjordbunn

    Steinmasse fra den nye jernbanetunnelen som graves ut i Bergen under Ulriken i disse dager  skal brukes til å tildekke en svært forurenset byfjord som løper rundt Vestlandets hovedstad.

  • Bilfritt sentrum krever helhetlig by- og transportplanlegging

    «Det er vanskelig å se for seg et attraktivt bilfritt sentrum uten at det også har en vital sentrumshandel», skriver artikkelforfatterne. 

  • Diesel til glede og besvær

    Samtidig som dieselbilene sliter med å bevare sitt gode navn og miljørykte, er det et uunngåelig faktum at de i flere år fremover vil utgjøre en stadig større andel av den registrerte personbilparken. Det kan bety at noen har et problem.

  • Et kritisk nærblikk på de konfliktfylte Oslopakkene

    Interessekonflikter mellom Oslo og Akershus, og uenighet mellom fagfolk og politikere … Dette er blant det Harald Minken, en erfaren forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), fant da han med kritisk nærblikk så på arbeidet med Oslopakkene.

  • Det gjelder kollektivfeltene:

    Tøff kamp om kapasiteten

    Norge har en strategisk satsing mot en mer bærekraftig transport. I kollektivfeltene inn mot byene er enkelte av strategiene på kollisjonskurs. Der kjempes det om kapasiteten.

  • Volvo i elbil-møte med TØI

    Oslo er viden kjent for sine mange elbiler, og her i den norske hovedstaden er forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) blant dem som kan mer enn folk flest om slike biler...

  • Ny teknologi under utvikling:

    Lading i fart langs en fergefri E39

    I fremtiden vil elektrisk drevne personbiler og tyngre kjøretøy bli ladet mens de er i fart. Om 20 år kan slik lading være en realitet langs deler av E39 mellom Kristiansand og Trondheim – veistrekningen som da ifølge planene skal være fergefri og generelt oppgradert.

  • Bildeling – færre biler i byen:

    Én delebil mot ti privatbiler

    «Det delingsøkonomien først og fremst dreier seg om, er aktiviteter hvor tingenes ledige kapasitet utnyttes. Da slipper mange å eie, de kan heller bytte og leie», skriver kronikkforfatterne.

  • Fagetatene og Avinor har sagt sitt om Nasjonal transportplan for 2018-2029:

    Nå starter den politiske behandlingen

    Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor har nå overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sitt felles plangrunnlag til Nasjonal transportplan for årene 2018-2029. For første gang har de fått en felles økonomisk ramme til fordeling, ikke hver sin.

  • Klimapolitikk kontra fordelingspolitikk:

    Vanskelig å få i både pose og sekk

    Klimagassutslippene vil bli redusert hvis reisefradraget ved skattelikningen blir avviklet, ifølge artikkelforfatteren. Men han poengterer at en slik avvikling samtidig vil bety økte reiseutgifter for dagpendlere fra utkantstrøk til byen – og dermed et innskrenket arbeidsmarked.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS