LITT AV HVERT: Noen år etter at Color Lines passasjer- og bilferger på ruten Oslo–Kiel tok i bruk landstrøm under anløpene i Oslo, skal de i mai begynne å gå på landstrøm også i Kiel.
LITT AV HVERT: I februar åpnet en ny veitunnel under Seattle nordvest i USA. Den knapt tre kilometer lange tunnelen erstatter Alaskan Way Viaduct, en hevet hovedfartsåre gjennom sentrum av byen.
LITT AV HVERT: Største tillatte lengde på lastebiler kan på store deler av veinettet i Sverige økes fra nå 25,25 m til opptil 34,5 m, ifølge Trafikverket.
«Min påstand er at Ringeriksbanen følger den mest ubegavede trasé som det er mulig å trekke opp, og kostnadene følger logisk etter», skriver Kåre Bech i dette innlegget.
LITT AV HVERT: Norge er ikke alene i verden om å satse på mindre miljøfiendtlig skipsfart. Sverige er blant de øvrige landene som gjør det …
Etter 100 år med bilferjer siden den første kom i drift i 1919, er denne transporten inne i det som må sies å være en dramatisk endring.
LITT AV HVERT: Blant de mange byer i verden som viser interesse for nysatsing på trikken, er Bologna i det nordlige Italia, som ser for seg fire nye trikkelinjer.
Det offentlige Norge er ikke enig med seg selv i enhver sak, fastslår forfatterne av dette nærblikket. De ser – med et spesielt blikk på noen handelsetableringssaker i Haugesund – at kommune, fylkeskommune og stat hyppig viser seg uenige om hvilken praksis som er akseptabel innenfor rammen av plan- og bygningsloven.
Bergen Havn er først i landet med å ta i bruk et digitalt miljøregnskap for cruiseskip. Hvert cruiseskip rangeres etter en miljøskår. Skåren danner grunnlaget for en tilleggsavgift som skal betales ved et havneanløp – eventuelt en rabatt for cruiseskip med lite miljøavtrykk.
LITT AV HVERT: Et utkast til byvekstavtale for Trondheimsområdet ble før helgen overlevert til statssekretærene Anders Werp, Samferdselsdepartementet, og Lars Jacob Hiim, Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern