Du er her

Miljø

  • Køene ble ikke fjernet under «Det store trafikkeksperimentet»

    NAFs store trafikkeksperiment er over, og initiativtakerne oppsummerer prosjektet som en stor suksess. De hevder å ha redusert køen inn til Oslo i morgenrushet med 30 %. Som fagmiljø kan vi imidlertid ikke la NAF urettmessig hevde at de har funnet løsningene. Ved å overdrive effektene av «gulrot-tiltak», vanskeliggjør de jobben for dem som forstår at «pisken» også er et nødvendig onde.

  • Forakt for Ramsarkonvensjonen

    Stortinget sa i desember 2002 nei til å legge Ringeriksbanen over Kroksund i Hole kommune. 13 år senere er ikke våtmarker, matjord og andre naturverdier verdt noe som helst. Disse så sentrale verdier har i disse årene ikke forandret seg!

  • Revisjon av Oslopakke 3 – på miljøets premisser

    Oslopakke 3, som er finansieringsplanen for utbygging av kollektivtransport og vegnett i Oslo og Akershus, skal reforhandles i 2016. Det store behovet for kollektivutbygging samt økte kostnader for flere store prosjekter, som E 18, gjør at planen må revideres.

  • Når det lokale skjønnet gis forrang:

    Miljøinteressene taper

    «Et lite område her, i strid med ønsket signalisert utvikling, og et lite område der, i strid med nasjonale forventninger – det blir ikke en konsentrert tettstedsutvikling rundt om i landet av slik agering», skriver artikkelforfatteren.

  • Væravhengig entusiasme

    De kommende årenes trafikkvekst i de norske storbyene skal tas gjennom satsing på kollektivtrafikk, sykkel og apostlenes hester, heter det sånn omtrent i Teksten

  • Norge kan vise Europa elbil-veien

    Elbiler har i løpet av få år blitt et hverdagslig syn i Norge. Informasjon om hva som har drevet frem elbilen her kan tjene som stimulans for andre land med ambisjoner om å få elbilen til å erstatte bensin- og dieselbiler.

  • Arbeidsreiser i osloregionen

    Der det er greit å bruke bil, blir bilen brukt

    • «Bilen er dominerende reisemiddel i alle områder i Oslo-regionen hvor det er god kapasitet i vegnettet. Dette gjelder også ytre bydeler i Oslo øst og sør», skriver artikkelforfatterne.
    • «Hovedmønsteret er at bilandelen øker med avstanden til Oslo. Ringerike, Sarpsborg og Moss har en bilandel på arbeidsreiser på over 80 prosent, mens Oslo sentrum har en bilandel på 12 prosent.»
  • Alle transportformer må bli mer klimavennlige:

    På tide å droppe snakket om overføring fra veg til sjø og bane

    • Den nye rapporten NTP Godsanalyse presenterer flere mulige tiltak for reduksjon av klimaeffektene fra transport, poengterer kronikkforfatteren.
    • «Men ingen av tiltakene er i stand til å redusere vegtransporter til under dagens nivå, de kan bare bremse utviklingen», skriver han.
  • Lucca - en italiensk inspirasjonskilde

    I den historiske byen Lucca i Nord-Italia har de tatt nye og spennende grep for å realisere nye løsninger for miljøvennlig bylogistikk.

  • Grønn mobilitet i skuddet

    Det inngikk som ett blant tusener av Europeisk mobilitetsuke-arrangementer i mange land da Oslo kommune og Transportøkonomisk institutt (TØI) var vertskap for et seminar med tittelen «I byen uten bilen! Ny reisemiks – hvordan kombinere ulike transportmidler.» 

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS