Du er her

Miljø

  • Klimapolitikk kontra fordelingspolitikk:

    Vanskelig å få i både pose og sekk

    Klimagassutslippene vil bli redusert hvis reisefradraget ved skattelikningen blir avviklet, ifølge artikkelforfatteren. Men han poengterer at en slik avvikling samtidig vil bety økte reiseutgifter for dagpendlere fra utkantstrøk til byen – og dermed et innskrenket arbeidsmarked.

  • Fremtidsrettet fergedrift

    Fergene som binder sammen riksveinettet skal bli mindre miljøfiendtlige, og det skal bli enklere å betale for fergeoverfarten … I noen år har det vært snakk om dette, og nå er det for alvor i ferd med å bli virkelighet.

  • Oslo-området:

    Få håndverkere lar seg friste av dagens el-varebiler

    Håndverkere i Oslo-området bruker i stor grad små diesel-varebiler i arbeids medfør. Hvorfor ikke el-varebiler? Ny forskning indikerer at eksisterende el-varebilers begrensede kjørelengde får mange håndverksbedrifter til å velge dem bort.

  • Elbilfolk foreslår nullutslippsdrosjer

    Myndighetene bør kreve at drosjer med opptil syv seter blir erstattet med nullutslippskjøretøyer i løpet av en overgangsperiode på tre år, mener Norsk elbilforening.

  • Et mulig bidrag til en grønnere luftfart

    Smil, lovord og gratulasjoner over en lav sko da den statlige flyplasseieren Avinor i nærvær av inviterte gjester markerte at Oslo Lufthavn på Gardermoen har begynt å tilby jet-biodrivstoff til flyselskaper som tanker opp sine fly der.

  • Bybanen i Bergen:

    Positiv faktor for transport- og arealutviklingen

    • Biltrafikken sentralt i Bergen er blitt redusert – først og fremst som følge av at Bybanen kom i drift, men hjulpet også av et oppgradert busstilbud samt økte priser i byens bomring.
    • Bybanen har i tillegg bidratt til endringer i byutviklingen. Områder langs det som senere ble bybanetrasé, opplevde fall i sin andel av nybygde boliger, en tendens som senere har snudd, ledsaget av økte boligpriser langs traseen.
  • Smartere vare-distribusjon – til fordel for bymiljø og klima

    Det er først og fremst kommunene, ikke landets sentrale myndigheter, som får søkelyset mot seg når to fagtunge forskere vurderer hvem som bør ta grep til fordel for en mer miljø- og klimavennlig varedistribusjon i norske byer.

  • Aktualisert av VW-skandalen:

    Motorteknologi og avgasskrav

    Volkswagen-konsernet installerte et motorstyringsprogram som oppfattet når bilene ble avgasstestet, og konsernet fusket seg til lavere verdier i utslippstestene enn i virkelig trafikk – ved å styre motoren på en spesifikk måte. Denne artikkelen gir bakgrunnsinformasjon om teknologien og om hvordan de aktuelle testene fungerer.

  • Nye løsninger for en attraktiv sykkelby

    «Oslo-standarden lages først og fremst for å få på plass en egen policy for sykkelplanlegging i Oslo, en policy som byplanleggere, saksbehandlere og konsulenter kan orientere seg etter», poengterer innsenderne.

  • Refleksjoner

    Nesten for utrolig til å kunne være sant

    VW-skandalen vokser seg stadig større. Dersom det er jukset med utslippstall, er det selvsagt alvorlig og kan få store konsekvenser. Det ligger store penger og mye prestisje i å fremstå som «miljøvennlig». Bilprodusentene kan tjene mye og myndighetene tape tilsvarende når bl.a. avgiftene blir beregnet på bakgrunn av tallene som oppgis i typegodkjenningen, og de tallene er uriktige.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS