Du er her

Miljø

  • Regional og lokal planlegging:

    Nasjonale forventninger - til hvilken nytte?

    • Solberg-regjeringen har en annen tilnærming til regional og lokal planlegging enn hva Stoltenberg II-regjeringen hadde, fremholder Arvid Strand i denne kommentaren:
    • «Under Solberg har omtrent tre av fire saker fått et utfall i tråd med kommunen sitt vedtak, mens innsigelsesinstansene fikk støtte i omtrent seks av ti saker under Stoltenberg II»
  • Tyskerne satser på pedalene

    Tyskerne elsker bilen, men nå skal det også sykles. Målet er at antallet reiser med sykkel skal øke fra knapt 10 til 15 prosent de neste fem årene. I mange storbyer er ambisjonene mye høyere.

  • Oslos ytterområder:

    Dårlig kollektivtilbud og gratis jobbparkering forhindrer klimagevinst

    Mange som bruker bil til og fra arbeidsplasser i Oslos ytterområder kunne tenke seg å reise kollektivt hvis kollektivtilbudet ga dem rimelig anledning til det og de ikke hadde tilbud om gratisparkering på jobben, fremgår det av en TØI-undersøkelse.

  • Lokale utslipp fra Euro 6-personbiler og Euro VI-bybusser:

    En ny personbil kan forurense mer enn en ny buss!

    «Vi undersøkte seks bybusser med dieselmotor i krevende bykjøringssykluser ved romtemperatur. Det gjennomsnittlige utslippet av NOx var så lavt som 0,12 g/km, altså faktisk en tredjedel av det gjennomsnittlige NOx-utslippet fra de testete dieselpersonbilene!», skriver Christian Weber i denne artikkelen.

  • Oslo baner vei for sikrere sykling

    Skal Oslo bli en sykkelby for alle, så trengs det en større verktøykasse for sykkeltilrettelegging enn norske håndbøker tilbyr. Oslo kommune setter nå i gang med å utforme en egen standard for sykkelinfrastruktur.

  • Bare rene busser i London sentrum

    Fra og med neste høst vil to London-bussruter til bli trafikkert utelukkende med elektriske busser. Det betyr ytterligere 51 helelektriske busser i tillegg til de 22 som vil være i drift i løpet av inneværende år.

  • For klimaets skyld:

    Vi presses til å bo tettere

    Den kompakte byen, eller 10-minuttersbyen, eller hverdagsbyen – kjært barn har mange navn – har lenge vært et hett tema innen byplanlegging. Mange mener det er fremtidens by det er snakk om. Den er kompakt og klimavennlig og kan på mange vis sees på som den ideelle byen.

  • Verdsettingsundersøkelse gir ny dokumentasjon:

    Parkeringstiltak kan gi stor overgang til kollektivtransport

    Letetid etter p-plass og gangtid fra p-plass er langt mer belastende enn selve reisetiden, fremgår det av en ny verdsettingsundersøkelse. En restriktiv parkeringspolitikk i Oslo sentrum bidrar til at kollektivtransport er et attraktivt alternativ til bil. Ved å innføre en parkeringspolitikk tilsvarende den i Oslo, vil mindre byer få flere til å sette fra seg bilen og reise på annen måte.

  • Barn kjøres mer til sport enn til skolen

    Over 80 prosent av barn i alderen 6–13 år deltar i organiserte sportsaktiviteter, gjerne flere ganger i uka, og nesten 70 prosent av dem blir kjørt av foreldrene til disse aktivitetene, viser en ny undersøkelse.

  • Elbilfordeler gjør trafikkstyring vanskelig

    En raskt økende andel elbiler i bytrafikken kan føre til store konsekvenser for trafikkavviklingen, særlig i rushtidene, fordi normale, trafikkregulerende tiltak ikke gjelder for elbiler.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS