Du er her

Miljø

  • Mer grønnpreget varedistribusjon i Oslo

    LITT AV HVERT: I havneområdet i Oslo står en rekke elvarebiler og elvaresykler klare til å distribuere varer i det sentrale byområdet – i regi av det globalt aktive logistikkselskapet DB Schenker.

     

  • El-båter ved Niagarafallene

    LITT AV HVERT: Et nytt eksempel på at elektrisk fremdrift til vanns griper om seg kommer fra USA, der en turoperatør har bestilt to el-turbåter for folk som vil se turistattraksjonen Niagarafallene på nært hold.

  • El-ferge underveis til forbindelsen Moss–Horten

    LITT AV HVERT: Fergeselskapet Bastø Fosen skal om knappe to år sette inn en batteridrevet ferge på den travle forbindelsen Moss–Horten.

  • Tommel ned for foreslått havne- og farvannslov

    Regjeringen la onsdag 10. april frem forslag til ny havne- og farvannslov. Det var knyttet store forventninger til dette i næringen, men skuffelsen ble stor. Forslaget vil ikke bidra til mer sjøtransport.

  • Selvkjøring som bidrag til bærekraftig mobilitet

    LITT AV HVERT: T-bane, tog og andre kapasitetssterke kollektive transportmidler må fortsatt være ryggraden i transportsystemet i Oslo og Akershus, ifølge en studie utført for Ruter, det offentlige selskapet som administrerer kollektivtrafikken i storbyområdet.

  • Landstrøm også i Kiel

    LITT AV HVERT: Noen år etter at Color Lines passasjer- og bilferger på ruten Oslo–Kiel tok i bruk landstrøm under anløpene i Oslo, skal de i mai begynne å gå på landstrøm også i Kiel.

  • Ny veitunnel frigjør sjøkanten i Seattle

    LITT AV HVERT: I februar åpnet en ny veitunnel under Seattle nordvest i USA. Den knapt tre kilometer lange tunnelen erstatter Alaskan Way Viaduct, en hevet hovedfartsåre gjennom sentrum av byen.

  • Svensk klarering for mye lengre lastebiler

    LITT AV HVERT: Største tillatte lengde på lastebiler kan på store deler av veinettet i Sverige økes fra nå 25,25 m til opptil 34,5 m, ifølge Trafikverket.

  • Samferdsel – hva er målet og hva er midlene?

    «Min påstand er at Ringeriksbanen følger den mest ubegavede trasé som det er mulig å trekke opp, og kostnadene følger logisk etter», skriver Kåre Bech i dette innlegget.

  • På LNG til Gotland

    LITT AV HVERT: Norge er ikke alene i verden om å satse på mindre miljøfiendtlig skipsfart. Sverige er blant de øvrige landene som gjør det …

     

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS