Du er her

  • Hjem
  • /
    NYHETER
  • /
    Forsinkelse truer Bybanens neste byggetrinn

Forsinkelse truer Bybanens neste byggetrinn

LITT AV HVERT: En konflikt mellom Jernbanedirektoratet, Bane NOR og Bergen kommune kan i verste fall forsinke og fordyre videre utbygging av Bybanen.

Av Otto von Münchow (tekst og foto)
Frilansjournalist, Bergen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

For at neste byggetrinn av Bybanen til Fyllingsdalen skal kunne gjennomføres, må Bane NOR frigjøre sine arealer på Mindemyren, ikke langt fra sentrum. Jernbanedirektoratet på side er ikke villig til det uten at Bergen kommune stiller andre formålstjenlige arealer til disposisjon.

Konflikten er fastlåst fordi Jernbanedirektoratet har utsett Koengen ved Bergenhus festning som eneste brukbare alternativ. Der finnes det allerede en nedlagt jernbanelinje. Men både Bergen kommune, byantikvaren og Riksantikvaren har motsatt seg et slikt alternativ.

Tid er penger …

Ifølge fremdriftsplanene skal Bybanen ha tilgang til Mindemyren fra 30. september i år. Om det blir forsinkelser, vil det medføre ekstrakostnader for utbyggingen.

Ifølge Bybanen Utvikling vil en tre måneders utsettelse gi 71 millioner kroner i økte kostnader, ett års utsettelse vil koste 390 millioner kroner og tre år vil gi en merkostnad på 735 millioner kroner.

Den problemskapende godsterminalen

Konflikten må sees i sammenheng med en lenge ønsket flytting av godsterminalen til Bane NOR ut av Bergen sentrum. Dette har i årtier vært en verkebyll i Vestlandets hovedstad.

Etter en omfattende utredning av ulike alternative, der Bergen kommune anbefalte Hordnesskogen sør for Bergen som ny godsterminal, vedtok regjeringen i 2017 likevel å utsette spørsmålet om flytting og heller oppgradere eksisterende godsterminal som en midlertidig løsning.

Riksantikvarens nei

I påvente av oppgraderingen av godsterminalen i sentrum, trenger Bane NOR et midlertidig parkerings- og lasteområde for import av biler hvis arealene ved Mindemyren skal frigjøres.

I forrige uke ga imidlertid Riksantikvaren sitt nei til å ta i bruk Koengen fordi det vil «medføre store negative konsekvenser for de viktige kulturminnene».

Ifølge Bybanen Utvikling må partene komme til en enighet innen 1. juni. I motsatt fall vil videre utbygging bli forsinket.

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS