Du er her

Nærblikk

  • Spørsmålet er: Hva skal vi gjøre med elbil-batteriet?

    Elbilen har mange positive sider, og mange nordmenn er litt stolte av at Norge er verdensledende på å ta den i bruk. Men, som fredsprisvinner Denis Mukwege denne uken minnet oss om, råvarer til elbilen vokser ikke på trær. Og hva skal vi gjøre med alle de brukte elbilbatteriene? Litt mer om utfordringer, muligheter og løsninger knyttet til elbilbatterier, kan du lese her.

  • Autonome skip er på vei

    Autonom skipsfart er på full fart inn i norske farvann. Autonome skip vil gi reduserte transportkostnader i tillegg til miljøgevinster og sikkerhetsgevinster, selv om utfordringene er mange. Som i veitransporten skjer den autonome utviklingen på sjøen gradvis.

     

  • Derfor gjøres ikke alt for å bedre trafikksikkerheten

    Det gjøres mye for å bedre trafikksikkerheten i Norge. Men kan det gjøres mer? Ja, det finnes mange effektive trafikksikkerhetstiltak som brukes lite eller ikke i det hele tatt. Hvorfor ikke?

     

  • Noe å lære av førerløse racerbiler

    Fremtidens helter innen motorsporten er kanskje ikke dem som selv kjører fortest, men snarere dem som viser seg å være de beste IT-programmererne … Førerløse racerbiler har begynt å gjøre seg gjeldende – og de kan gi erfaringer til fordel for alminnelig veitrafikk.

  • Opp, rundt, over eller gjennom?

    300 år med vegbygging i skrenten sør for Alnaelva

    «Når det ikke fantes bakker av betydning, ville lassene kunne gjøres tyngre, slik at 100 hester ville kunne transportere samme gods­mengde som det før trengtes 450 hester til», skriver artikkelforfatteren i denne beretningen, der han tar for seg en skrent som «har vært en barriere for sam­bandet over land fra Oslo og sørover i hundrevis av år.»

  • God drift – veien til mobilitet og selvstendighet

    «God drift og godt vedlikehold handler om å skape god fremkommelighet og tilgjengelighet hele året», skriver artikkelforfatterne. En av deres konklusjoner er at drift påvirker livskvaliteten til personer med funksjonsnedsettelse, spesielt når snø og is utgjør en mobilitetsbarriere.

  • OECD: Ros og ris til norsk transportpolitikk

    I OECDs siste landvurdering av Norge ble transportpolitikken viet en særlig plass. Der fant de mye positivt, men var kritiske til hvordan transportprosjekter prioriteres.

  • Fra bensin og diesel til el og hybrid:

    Motorsport som miljølaboratorium

    Sjarmen ved et godt motorløp, vil mange si, er den overdøvende motorstøyen og lukten av drivstoff og svidd gummi. Sommeren 2014 ble det første løpet i det internasjonale Formular E-mesterskapet kjørt, og her var det hverken motorstøy eller bensinlukt, for dette mesterskapet er basert på 100 prosent elektriske racerbiler.

  • Når jernbaneprosjekter ikke når sine mål

    I årene fremover vil samfunnet bruke store ressurser på forbedringer av jernbanen. Erfaring fra gjennomførte prosjekter viser at ny infrastruktur ikke alltid er nok for å nå oppnå de tiltenkte effektene for brukerne.

  • Drosjer – forvirring, fag og politikk

    «Det er få gode argumenter for å ha en streng regulering av forhåndsbestilte turer, men det er flere gode argumenter for å ha en streng regulering av turer praiet på holdeplass eller gata», skriver Jørgen Aarhaug i dette Nærblikket.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS