Du er her

  • Hjem
  • /
    NYHETER
  • /
    Bensinstasjonenes priser svinger ikke som før

Bensinstasjonenes priser svinger ikke som før

REPORTASJE: Det siste året har mønsteret for svingninger i drivstoffprisene som møter kundene på landets bensinstasjoner endret seg. Tidligere varierte prisene syklisk i løpet av uken, med faste topper mandager og torsdager. Siden november i fjor ligger prisene jevnere gjennom uken.

 

Av Otto von Münchow
Frilansjournalist, Bergen

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Mai Nguyen-Ones, stipendiat ved Norges Handelshøyskole, har forsket på prismønsteret. Hun har undersøkt prisutviklingen ved norske bensinstasjoner siden 2004.

– Før var det et veldig systematisk prisbilde. Men dette endret seg i november 2017, da Circle K endret sitt prissystem. Det var begrunnet med at kundene skulle kjøpe drivstoff når som helst, og ikke bare på dager når prisen var lavest. De andre selskapene var raske til å følge etter, forteller Nguyen-Ones til Samferdsel.

Circle K gikk på forhånd ut på nettet og annonserte at selskapet ville endre prissettingen. Selskapet satte ned den veiledende prisen med én krone og lovde samtidig mindre svingninger.

En underliggende årsak har vært å fjerne køene på dager med billigst drivstoff, ifølge Circle K. Men muligens lå også et ønske om å øke marginene på sikt til grunn. Da drivstoffselskapene endret prissystemet i 2004 og senere i 2008, resulterte det nettopp i at marginene gikk opp.

– En annen årsak kan også ha vært at det gamle prissystemet fikk mye negativ oppmerksomhet fra kunder, medier og Konkurransetilsynet, sier Nguyen-Ones.

Særnorsk prissystem

Frem til november i fjor hadde de fleste selskapene sykliske priser. De ble nærmest introdusert over natten på det norske markedet påsken 2004, da bensinselskapene la om måten å prissette bensin og diesel på. Umiddelbart etter så en at prisene typisk toppet seg på mandager. Fra 2008 så man også en gradvis innføring av en torsdagstopp.

Dette med høy pris på faster dager, så systematisk, har vært veldig spesielt for Norge. Den veiledende prisen har bestemt den høyeste prisen. Selv om selskapene selv bestemmer den veiledende prisen, tror Nguyen-Ones de ser det som lønnsomt å følge konkurrentene.

Endringer i veiledende pris er et signal fra sentralt hold. De enkelte stasjonene har kunnet justere prisene etter lokale forhold. Men med det gamle prissystemet visste de når konkurrentene nullstilte seg.

Generelt vil prisene være høyere på steder med færre stasjoner, på grunn av mindre konkurranse. Men samtidig har en sett at prisene for eksempel som regel har vært lavere i Stavanger enn i Bergen.

Mindre justeringer

Rett etter at Circle K brøt prissystemet og de andre fulgte etter, gikk prisene ned, ifølge Nguyen-Ones. Men etter hvert har prisene økt igjen, delvis på grunn av økte oljepriser og delvis på grunn en økt dollarkurs.

Nguyen-Ones understreker at utsalgsprisen ikke nødvendigvis gjenspeiler den underliggende innkjøpsprisen proporsjonalt.

– Jeg tror marginene er høyere i dag enn i november i fjor, da Circle K innførte nytt prissystem. I tillegg varierer prisene mindre, men på et høyere nivå, sier Nguyen-Ones.

– Det vi ser nå, er at når de veiledende prisene justeres, så øker prisene på stasjonene rundt omkring i landet i løpet av formiddagen. I månedene etter det nye systemet ble innført, så vi at veiledende pris ble endret oftere og med mindre beløp enn tidligere.

Priser fastsettes sentralt

Det er en kjent sak at stasjonene bruker mye tid på å reise rundt og sjekke pris hos konkurrentene. Vanligvis er Circle K først ute med å endre veiledende priser. Deretter følger de andre selskapene etter. Før omleggingen var det også Circle K som lå først i løypen på mandager og torsdager.

– Der en tidligere kunne se at den enkelte stasjon delvis kunne fastsette prisen, blir sannsynligvis det meste i dag styrt sentralt. I dag er de fleste stasjoner enten franchise-drevet eller eid av oljeselskapene direkte, sier Nguyen-Ones.

Dataene til studien hun arbeider med har hun fått fra «Bensinpris». Dette er en brukerapp som gir oversikt over priser fra flere stasjoner over hele Norge. I tillegg har Nguyen-Ones fått data fra Circle K-stasjoner i ulike byer i Norge.

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS