Du er her

Follobanen – en lærepenge

NYHET: At den nye jernbanestrekningen Follobanen mellom Oslo og Ski blir mer tid- og kostnadskrevende enn meningen var, gir lærdom som skal brukes til å unngå tilsvarende i fremtidige storprosjekter. 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Jernbaneverket sørget for en evaluering, utført av konsulentfirmaet Oslo Economics, av Follobane-prosjektet, og dermed er lærdom kommet på bordet.

«Det er viktig at vi tar med oss lærdommen og gjennomfører tiltak, slik at vi i fremtiden blir flinkere til å håndtere slike megaprosjekter», sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

«Det er godt å se at både Jernbanedirektoratet og Bane NOR allerede er i gang med slike tiltak», tilføyer han.

Togtrafikken på Follobanen, som det meste av strekningen går i tunnel, skal ifølge nyeste timeplan starte i desember 2022.

Nyeste kostnadsanslag for prosjektet viser om en prislapp på 35 milliarder 2020-kroner.

Et hovedpunkt for læring fra evalueringsrapporten er at det er viktig å motarbeide såkalt prosjektoptimisme og at måten kostnadsestimering gjennomføres på kan bedres.

Mer om saken her:

Rapport fra Oslo Economics og foreslåtte oppfølgingspunkter fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR
 

 

Aktuell lesing:

 

Store prosjekter: Den farlige (og nyttige) optimismen

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS