Du er her

Hverdag i Bergen

LITT AV HVERT: Bybanen er for lengst blitt en del av hverdagsbildet i Bergen. I går ble det markert at den fra og med sin første tur, sommeren 2010, har transportert 100 millioner passasjerer.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I de innpå 10 årene som er gått etter åpningsturen, der dronning Sonja var med, er banen blitt utvidet med nye spor – inklusive dem som i 2017 ble tatt i bruk frem til Bergen lufthavn – samt med nye og lengre vognsett.

Ytterligere utbygging har lenge ligget i kortene.

Men det har for lengst gått hverdag i at politikere og andre krangler om trasévalg – ikke minst om banen skal gå foran den bergenske stolthet Bryggen eller på annet vis komme seg forbi den.

Uansett hva det blir til, Bergen er blant mange byer i verden som hadde trikk, som i løpet av de første tiårene etter annen verdenskrig nedla trikken – og så noen tiår senere kom frem til at trikk, kall det gjerne lettbane eller bybane, var en fremtidsrettet løsning.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS