Du er her

  • Hjem
  • /
    Klart for kommunalt bestemte lavutslippssoner

Klart for kommunalt bestemte lavutslippssoner

Fra og med årsskiftet har landets kommuner myndighet til å etablere lokale lavutslippssoner for biler.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Dette er en følge av en lovendring som i mai 2016 ble vedtatt av Stortinget og like før jul ble fulgt opp av regjeringen gjennom en kongelig resolusjon.

Samferdselsdepartementet minner om at Norge i 2015 ble dømt av EFTA-domstolen for brudd på luftkvalitetsdirektivet som følge av NO2-overskridelser i flere store byer i årene 2010–2012.

Kommuner som velger å ta det nye virkemiddelet i bruk må ifølge departementet lage en lokal forskrift der de fastsetter gebyrstørrelser og bestemmer hvilke biler som skal gebyrlegges.

Departementet presiserer at kommunene «må dokumentere at det finnes et lokalt luftforurensningsproblem som vil kunne løses ved innføring av en lavutslippssone», at de må innhente samtykke fra Statens vegvesen, dessuten at den aktuelle lokale forskriften skal sendes på høring.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS