Du er her

Nå er det gratis

I dag, onsdag 31. august 2016, er en merkedag for Oslofjordtunnelen. Etter en treg start med for lite trafikk for 15 år siden, er i dag frykten størst for at det blir for mange biler i tunnelen når det nå blir gratis å passere. 

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I Revidert Nasjonalbudsjettet i mai 2016 ble det besluttet å avvikle bompengeinnkreving for rv. 23 Oslofjordforbindelsen, skriver Statens vegvesen i en pressemelding. Den automatiske bompengeinnkrevingen har vært lokalisert på Måna for all trafikk som har passert tunnelen. For fortsatt å kunne registrere nøyaktig antall kjøretøy som passerer, vil deler av det tekniske utstyret fortsatt bli stående ved bomstasjonen.

I gjennomsnitt passerer nå 8100 kjøretøy Oslofjordtunnelen i døgnet. Siden bompengeinnkrevingen startet 29.06. 2000 har ca. 35 millioner kjøretøy passert bommen, og det har totalt kommet inn 1,8 milliarder kroner.

-Foreløpige prognoser tilser en trafikkøkning på ca. 30 prosent på kort sikt når det blir gratis å passere. Vi følger utviklingen tett framover, sier avdelingsdirektør Nils Karbø i Statens vegvesen Region øst.

Treg start

Men det begynte ikke så bra for Oslofjordtunnelen og dem som var ansvarlige for økonomien. Tunnelselskapet skulle betjene en gjeld på 915 millioner av datidens kroner som skulle nedbetales over 15 år. Men bekymringen var stor da det etter første driftsår i gjennomsnitt hvert døgn hadde manglet 582 biler i forhold til det som det var budsjettert med. Det skulle gjennomsnittlig vært 4200 biler i døgnet, men etter det første driftsåret hadde bare drøyt 3600 biler i døgnet vært villige til å betale for å krysse Oslofjorden i tunnel, kunne Aftenposten fortelle 19. juli 2001.

Bekymringen var så stor at bompengeselskapet søkte om å få forandre takstsystemet – det ble dyrere for de små og billigere for de store bilene.

Nå, når bompengene ikke lenger skal kreves inn, ser man altså for seg at døgntrafikken kan komme opp i godt over 10 000 kjøretøyer i døgnet – altså rundt en tredobling av årsdøgntrafikken siden første driftsår.  

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS