Du er her

  • Hjem
  • /
    Oslo vil vise seg frem med 70 nye elbusser

Oslo vil vise seg frem med 70 nye elbusser

LITT AV HVERT: Etter at EU-kommisjonen i fjor kåret Oslo til «europeisk miljøhovedstad» for 2019, er det nå klart at byen neste år vil la 70 nye batterielektriske busser bidra til å vise verden at, ja, dette var vel fortjent.

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Ruter, det offentlig eide administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, meddelte i dag at de 70 bussene skal komme i drift i løpet av 2019.

«At vi i 2019 får hele 70 nye flotte elbusser på de tunge bussrutene i Oslo vil bidra til renere luft, mindre støy og ikke minst en enda mer behagelig reise», sier Lan Marie Berg, hovedstadens miljø- og samferdselsbyråd.

«Jeg gleder meg stort, og dette blir en flott markering av Oslos år som Europas miljøhovedstad.»

«Stor i europeisk sammenheng»

Mange byer i Europa og verden for øvrig har så langt kommet lengre enn Oslo i satsingen på elbusser. Men Ruter uttaler i dag at bestillingen av 70 nye elbusser «er stor i europeisk sammenheng» og at byen med den på plass «får den største flåten av elektriske leddbusser i Norden.»

Oslo har siden sent i fjor satt inn seks elbusser i testkjøring i kollektivtrafikken og vil dermed neste år kunne skilte med i alt 76 elbusser, hvorav 52 ifølge Ruter vil være leddbusser.

Selskapene Unibuss, Nobina og Norgesbuss skal anskaffe og kjøre de nye elbussene, fordelt på 13 bussruter.

Ruter har som mål at kollektivtransporten i hovedstadsområdet skal være utslippsfri i løpet av de kommende ti årene.

Ruters adm. direktør Bernt Reitan Jenssen sier at «å få flere elbusser i drift vil gi oss alle verdifull læring, og det trenger vi når vi fremover skal iverksette busskontrakter med 100 prosent utslippsfritt materiell.»

850 millioner kroner

Endringsordrer på eksisterende kontrakter mellom Ruter og busselskaper tas i bruk for å få byttet ut gamle busser ned elbusser raskere enn eksisterende kontrakter tilsier.

Kostnadsrammen for å sette inn de 70 nye elbusser med tilhørende infrastruktur er ifølge Ruter på inntil 850 millioner kroner i årene 2019–2029.

«I denne summen ligger merkostnad for anskaffelse og drift av elbuss, infrastruktur til lading og strøm, i tillegg til omstillingskostnader knyttet til at ny teknologi tas i bruk», forklarer Ruter.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS