Du er her

  • Hjem
  • /
    Plusser og minuser for NSB

Plusser og minuser for NSB

LITT AV HVERT: Vekst i antall personreiser med tog og buss, slit med persontogpunktligheten og godstogvirksomheten – dette er noen av stikkordene for NSBs tilbakeblikk på 2017.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Den statlige aktøren, som nå kaller seg Transport- og mobilitetskonsernet NSB, skriver i en pressemelding i dag om «økt omsetning og et godt driftsresultat i 2017» – uten å minne om at konsernet blir sterkt subsidiert av det offentlige.

Antallet togreiser i Norge (NSB har aktiviteter også utenfor Norge) økte med 6,3 prosent i fjor målt mot året før, mens busselskapet Nettbuss så en vekst i antall reiser på 2,5 prosent, ifølge pressemeldingen.

Angående punktlighetsproblemet, som lever videre nå i år, finner konsernsjef Geir Isaksen det «frustrerende (…) at hovedårsakene ikke ligger i vår egen virksomhet, men skyldes problemer med skinnegang, strømforsyning eller signalanlegg.»

NSB-eide CargoNet, som er Norges største operatør av godstog, fortsatte i fjor å slite med lønnsomheten.

Isaksen fastslår at konkurransen med lastebiler og andre godstogoperatører er hard, og han antyder håp om at det offentlige vil gi godstogvirksomheten bedre rammevilkår:

«Vi har et godt samarbeid med myndighetene om rammevilkår for godstog, som i dag ikke er gode nok for å oppnå målet om å få mer gods på vei over på skinner.»

NSB poengterer at konsernet rigger seg for persontogkonkurranse på jernbanen og for fremtidige krav til sømløse dør til dør-reiser.

I pressemeldingen oppgir NSB disse nøkkeltallene:

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS