Du er her

  • Hjem
  • /
    Strid om mulig dansk bro eller tunnel over Kattegat

Strid om mulig dansk bro eller tunnel over Kattegat

LITT AV HVERT: Danmarks regjering holder liv i den gamle tanken om en fast trafikkforbindelse på tvers av havområdet Kattegat mellom Sjælland og Jylland. Men veien frem til en virkeliggjøring av tanken synes fortsatt lang og kronglete.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Ett av de kinkige spørsmålene knyttet til en slik forbindelse – i form av bro eller tunnel eller en kombinasjon – er om den skal by på bare vei eller i tillegg på jernbane.

Hva regjeringen i denne omgang har besluttet, er å videreføre igangværende forundersøkelser av en fast forbindelse som ifølge ulike beregninger vil koste mange titalls milliarder danske kroner og være rundt 40 km lang.

Transportminister Benny Engelbrecht understreket i helgen at han i motsetning til sin forgjenger ser for seg jernbane i tillegg til vei.

I dag går motorvei- og jernbanetrafikken Sjælland–Jylland via Storebæltsbroen og øya Fyn, godt syd for den mulige nye forbindelsen.

Kanskje vel kostbare jernbanespor

Blant dem som vender tommelen ned for jernbane i en ny forbindelse, er Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet. Han mener ifølge TV2 ØST at jernbanespor vil koste mer enn de vil smake.

Professor Fosgerau ser at det blant danske toppolitikere finnes en «meget sterk religion» som sier at man ved å investere i togskinner kan investere seg ut av klimaproblemene, noe han ikke er enig i.

Man kan få «voldsomt mye mer klima for pengene» på andre måter, for eksempel ved å plante trær og isolere hus, fremholder professoren.

Kanskje færre innenriksflyvninger

Med eller uten jernbane, transportminister Engelbrecht er ikke alene om å se at en ny fast forbindelse vil binde de vestlige og østlige deler av Danmark tettere sammen og forkorte mange reisetider på bakkenivå – eksempelvis den mellom København og Aarhus, Danmarks to største byer, med langt over en time.

«Tenk om en ny Kattegatforbindelse på grunn av markant kortere reisetider mellom Jylland og Sjælland for eksempel kan nedbringe antallet innenriksflyvninger», sier Engelbrecht.

Han er opptatt av at en ny forbindelse blir vurdert «med klima- og miljøbriller.»

Motstand fra to berørte øyer

Et par av de øvrige kinkige spørsmålene knyttet til den aktuelle forbindelsen dreier seg om Samsø, øya som kan bli et midtpunkt i en ny forbindelse, og om Fyn, øya som betjener den eksisterende motorveien og jernbanen mellom Sjælland og Jylland:

På Fyn ser mange politikere at øya kan tape trafikk og dermed økonomisk vekst til en ny forbindelse lenger nord, og på Samsø ser foreningen «Stop motorvej over Samsø» negativt på at øya kan få rollen som mellomstasjon.

Lars Nikolaisen, sekretær i foreningen, sier ifølge rikskringkasteren DR at «Samsø har ikke bruk for den forbindelsen. Vi har ganske fortrinnlige fergeforbindelser.»  

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS