Du er her

  • Hjem
  • /
    Transport og klimamål på kollisjonskurs

ITF tenner en varsellampe:

Transport og klimamål på kollisjonskurs

Iverksatte og annonserte tiltak for å begrense transportsektorens CO2-utslipp kan ikke alene sikre at verdenssamfunnet kommer i mål med sine klimaambisjoner, ifølge en ny studie fra International Transport Forum (ITF).

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Selv i et «optimistisk scenario» vil et fortsatt sterkt økende behov for mobilitet bety at transportens CO2-utslipp blir på 2015-nivå i år 2050, mener ITF, en form for tankesmie der Norge er blant de 57 medlemslandene.

Den nye studien omtales i publikasjonen ITF Transport Outlook 2017, som ble offentliggjort denne uken.

Mer effektiv transport, men …

Det optimistiske scenarioet er basert på at ny teknologi og forandret atferd medfører betydelig reduserte utslipp pr. tilbakelagt distanse.

I et «mindre optimistisk» scenario ser ITF at en dobling av det globale transportbehovet vil medføre en 60 prosents utslippsøkning i perioden 2015–2050.

José Viegas, generalsekretæren i ITF, ser at hva verden nå trenger for å dekarbonisere transporten, er fortgang innen innovasjon og dessuten nye valg av radikale tiltak.

Tid for nytenkning

«Vi må tenke mye hardere på slikt som delt mobilitet, forandringer i forsyningskjeder og endog nye transportformer», sier han.

Skiftende globale handelsmønstre er ett eksempel på alt det som i ITFs vurdering vanskeliggjør arbeidet med utslippsreduksjoner:

ITF ser at mer handel i områder som mangler jernbaner og innenlandske vannveier vil bety veldig mye transport med lastebil.

På den annen side ser ITF at utslippsøkninger i slike områder til en viss grad kan motarbeides ved at bedrifter samarbeider, eksempelvis i form av lastebil- og lagerhusdeling.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS