Du er her

Økonomi

  • Flypassasjertall på bunnivå

    LITT AV HVERT: Nye tall i dag fra den norske flyplasseieren Avinor og den svenske flyplasseieren Swedavia bekrefter hva som i ukevis har vært velkjent, at luftfartssektoren over hele verden lider under koronakrisen.

  • Lunsj med en forsker

    LITT AV HVERT: Forskere ved Oslo-baserte Transportøkonomisk institutt (TØI) er blant dem rundt om i verden som i disse koronatider arbeider annerledes enn før – noen av TØI-forskerne inviterer eksempelvis all verden til å overvære lunsjforedrag via nettet.

     

  • Byrådet i Oslo svikter de kollektivreisende

    Tiden med bred og tverrpolitisk enighet om den aller viktigste saken for oss som bor i Osloregionen er forbi. Den tok brått slutt på ettermiddagen torsdag 23. april 2020. Fire år, seks måneder og to dager etter at Raymond Johansen ble byrådsleder.

  • Fornyet livsgnist i Norwegian

    LITT AV HVERT: Etter flere ukers spenning – ville flyselskapet overleve eller havne i konkurs – synes det i dag klart at Norwegian kan satse på en fortsatt tilværelse i luften.

  • Svensk tommel opp for nattog Malmö–Köln–Brussel

    LITT AV HVERT: I en sluttrapport til Sveriges regjering fremholder Trafikverket at en første offentlig støttet satsing på nattog til Kontinentet bør skje på strekningen Malmö–Köln–Brussel.

  • Et budskap til Hareide om motorveier og fart

    I lys av samferdselsminister Knut Arild Hareides budskap om prioritering av klima og trafikksikkerhet må Hareide «avvise ideene om høyere fart og bygging av smal firefelts motorvei istedenfor to-/trefeltsvei med midtrekkverk», skriver Holger Schlaupitz i dette innlegget. «Noe annet ville vært oppsiktsvekkende», tilføyer han.

     

  • Korona-drevet vedlikeholdsløft langs kysten

    LITT AV HVERT: For å bidra til økonomisk aktivitet under koronakrisen vedtok Stortinget nylig å bevilge 100 millioner kroner ekstra til Kystverket, og nå er det klart hvordan pengene skal brukes.

     

  • Avinor utsetter investeringer

    LITT AV HVERT: Redusert trafikk og dermed bortfall av inntekter nå under koronakrisen har fått den statlige flyplasseieren Avinor til å redusere planlagte investeringer for 2020 med vel én milliard kroner.

     

  • Har vi råd til selvkjørende biler?

    Selvkjørende biler blir dyrere enn dagens biler. Hvor mye dyrere vet vi ikke sikkert, men studier antyder 100 000–400 000 kroner dyrere (etter dollarkurs på 10 kr). Har vi råd til det, og er vi villige til å spandere så mye ekstra på en bil? Studier som er gjort til nå, tyder på at bare noen få vil kjøpe en selvkjørende bil som er så mye dyrere enn en konvensjonell bil.

  • Slik skal korona-millioner til riksveiene fordeles

    LITT AV HVERT: Etter at Stortinget før påske bevilget 600 millioner kroner til ekstra vedlikehold av riksveier, for å holde økonomien i live under koronakrisen, har Statens vegvesen avklart hvordan pengene skal brukes.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS