Du er her

Økonomi

  • EU-forslag gjør AutoPASS allerede gammeldags

    AutoPASS-systemet som nå innføres som felles standard for innkreving av bompenger i Norge, kan få begrenset levetid. Nylig la EU-kommisjonen fram et forslag om at standarden for felles innkreving av veiavgifter i Europa skal baseres på satellitt-teknologi, og ikke 5.8 Ghz mikrobølgeteknologi som AutoPASS-systemet bygger på. Denne teknologien skal fases ut i perioden 2008 – 2012, ifølge forslaget.
  • Nye kalkulasjonsrenter gjør samferdselsprosjekter svært ulønnsomme

    Samferdselsdepartementet har økt kalkulasjonsrenten til bruk i vurdering av samferdselsprosjekter.   Denne økningen  innebærer at man heretter må lete lenge etter lønnsomme prosjekter i Samferdselssektoren.  Sammenlignet med resten av Europa ligger Norge nå høyest når det gjelder avkastningskravet for sine samferdselsprosjekter.

  • Kollektivtrafikantenes drøm: Sitteplass på en direktebuss som aldri er forsinket

    Folk i Oslo og Akershus misliker sterkt å bytte transportmiddel når de reiser kollektivt. Dette er nok en gang slått fast i en studie av hvordan folk i regionen verdsetter ulike kvaliteter ved kollektivtilbudet. Studien viser at den jevne trafikant er villig til å bruke 6-7 minutter lengre tid på transportmiddelet dersom de slipper å bytte, selv om byttesituasjonen ikke innebærer ventetid.
  • Frislipp av ekspressbussene: Riktig retning, men uten kart og kompass

    Etter mange år med hard kamp mot politikerne, samferdselsforvaltningen og jernbanen har de fleste motstanderne av ekspressbussrutene omsider forstått at dette tilbudet er et gullegg i norsk samferdsel. Men frislippet av ekspressbussene er gjort uten kart og kompass, - det synes som det knapt har vært noen vurdering av hvorledes man nå skal gå videre med reguleringen eller dereguleringen av busstrafikken, skriver Hans Jakob Eide i denne artikkelen.
  • Transportsektorens nytte- kostnadsanalyser: Datagrunnlaget er utdatert - nye verdsettinger er nødvendig

    En fersk TØI-rapport fra forskningsrådsprogrammet Risiko og sikkerhet i transportsektoren (RISIT), konkluderer med at tiden har løpt fra dagens verdsettinger som brukes i nytte- kostnadsanalysene, både når det gjelder datagrunnlag og verdsettingsmetoder. Tidligere metodiske vurderinger relatert til verdsetting av reisetid og miljøgoder har konkludert tilsvarende. Dette gir grunn til å stille spørsmål om dagens nytte- kostnadsanalyser kan forsvares brukt som beslutningsgrunnlag.
  • Flytting av transporttilsynene blokkerer for sammenslåing

    Utflytting av de ulike tilsynene innenfor transportsektoren er uheldig før man har foretatt en grundig faglig vurdering av om en sammenslåing ville kunne styrke  tilsynsarbeidet.
  • Norsk luftfart: Konkurranse – monopol – konkurranse - ?

    Norwegian har angrepet SAS-monopolet. Men vil Norwegian klare seg - eller er det bare et tidsspørsmål før SAS igjen er i monopolsituasjon i luften? Forsker Jon Inge Lian går i denne artikkelen gjennom utviklingen i norsk luftfart etter at Color Air gikk konkurs, og reflekterer ut fra foreliggende teori og empiri om hva som kan tenkes å skje framover.
  • Mangelfull infrastruktur skaper problemer for næringslivet

    Køproblemer i vegnettet rundt de største byene og dårlig vegstandard er et betydelig  infrastrukturproblem for næringslivet i Norge. Også innen jernbanetransport og sjøtransport registreres det mangler. Næringslivet bruker store ressurser for å kompensere for manglende transportinfrastruktur. Dette  fremgår det av en ny stor undersøkelse utført ved Transportøkonomisk institutt.

  • Samferdselspolitikkens betydning for fylkeskommunen som regional utviklingsaktør

    Regjeringen ønsker å gjøre fylkeskommunen til en viktig regional utviklingsaktør, og har satt kniven på fylkeskommunenes strupe; synlige resultater skal vises raskt. Større frihet i disponeringen av de regionale og distriktspolitiske utviklingsmidlene samt større påvirkningskraft når det gjelder prioritering av riksvegnettet utenom stamvegene er viktige virkemidler som fylkeskommunen får til rådighet. Endringene som finner sted gir håp om en enklere, mer strategisk og helhetlig regional planlegging og gjennomføring
  • Skarpere lut må til for å gjenreise kollektivtrafikken

    Kreativitet er et nøkkelord. I tillegg bør man satse på full etableringsfrihet slik at det kan bli en effektiv konkurranse om kundene. Fylkeskommunene har vist sin utstrekkelighet og må kobles ut fra styringen av kollektivtrafikken, skriver to av kollektivtrafikkens nestorer, Hans Jacob Eide og Erling Sæther i denne artikkelen om hva som er nødvendig for å gjenreise kollektivtrafikken i Norge. Ny lovgivning og nye organisasjonsformer vil stå sentralt, og det vil måtte legges langt større vekt på direkte innsats overfor markedet.
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS