Du er her

På sjøen

  • Godstransport i hovedstadsregionen. «Godstransport fremstår kanskje mindre spennende enn persontrafikken, men er helt sentral både for næringslivets konkurransekraft og for muligheten til å nå norske klimamål», skriver Øyvind Såtvedt. Illustrasjonsfoto: F. Dahl

    Godskapasitet, klimakutt – NTP gir ikke svar

    DEBATT: Osloregionen er kritisk til det lave ambisjonsnivået for effektiv og klimavennlig godstransport i Nasjonal transportplan (NTP). 

  • Hamburg havn, en stor arbeidsplassgenerator

    Hamburgs store havn. Mer enn 600 000 sysselsatte er avhengig av HPA Hamburg, Tysklands største og Europas tredje største havn.

    REPORTASJE: Hamburg havn genererer mer enn 600 000 arbeidsplasser. I tillegg kommer skatter og avgifter til stat og kommune med nesten 26 milliarder kroner, viser ny forskningsrapport.

  • Fremtidens samferdsel …

    Fremtidig samferdsel. Utsnitt av den nye rapportens forside.

    NYHET: Mange har, ikke minst med koronaen og ny teknologi som bakgrunn, forsøkt å skape bilder av fremtidens samferdselssektor, og nye forsøksvise bilder foreligger nå i en rapport fra Oslo Economics, laget på oppdrag fra Statens vegvesen.

  • Vel mange biler inn til Drammen havn

    Import av nye bilder. Opphopning av nye biler i landets største bilimport-havn. Foto: Drammen havn

    NYHET: Drammen havn tjener gode penger som storhavn for bilimport til Norge, men ser nå at det på kort tid er blitt skipet inn flere biler enn havnen strengt tatt har kapasitet til å håndtere.

  • På plass i NTP, men striden om Hordfast lever videre

    Hordfast fortsatt omstridt. Hordfast – broforbindelsen som skal erstatte fergesambandet over Bjørnafjorden – er inne i den nye NTP-en som regjeringen presenterte 19. mars. I først periode ligger broprosjektet inne med en milliard kroner. Illustrasjon: Statens vegvesen

    REPORTASJE: Vil Hordfast bli et grønt broprosjekt, eller vil det føre til økte utslipp og økt energiforbruk? Tilhengere og motstandere av det planlagte brosambandet over Bjørnafjorden, det som skal forbinde Bergenshalvøyen med Stord, er rivende uenige.

  • En promille av NTP, men en lønnsom promille

    NTP-penger til teknologirelatert forskning. Transportinfrastruktur i samspill med ny teknologi … Illustrasjon: Klipp fra rapporten Teknologi for bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet (2019).

    KOMMENTAR: En drøy promille av totalsummen i den nye NTP-en er tenkt brukt på forskning på hvordan Norge skal ta ut gevinster ved å utnytte transportinfrastrukturen i samspill med ny teknologi, poengterer Kjell Werner Johansen i denne kommentaren. Og han skriver: «Kanskje er dette blant de mest lønnsomme postene i planen.»

  • NTP sett med ulike øyne

    NTP-illustrasjon. Klipp av en illustrasjon i NTP for årene 2022–2033.

    NYHET: (oppdatert 20. mars) Natur og Ungdom, Statens vegvesen, Kystverket, Besteforeldrenes klimaaksjon, Drivkraft Norge, Norges Lastebileier-Forbund … Noen var raskt ute med egne reaksjoner på innholdet i regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033. 

  • 1200 milliarder i ny NTP

    Ny NTP fremlagt. Illustrasjon: Regjeringen

    NYHET: I sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033, som ble offentliggjort klokken 12 i dag, legger regjeringen til grunn en samlet økonomisk ramme på rundt 1200 milliarder kroner over tolv år.

  • Hurtigbåt – fremfor pendlertrafikk på veien

    Kanskje el-hurtigbåt på Oslofjorden. Kanskje en hurtigbåt som denne istedenfor bil, buss … Illustrasjon: Brødrene Aa

    NYHET: Et båtrederi går sammen med en kystbyutvikler og en båtbygger inn for at pendlere omkring Oslofjorden skal velge bort veitransport til fordel for reising med elektriske hurtigbåter.

  • Fra vei til sjø og bane – ikke helt som tenkt

    Fra vei til sjø og bane. «Det har vært liten eller ingen godsoverføring fra vei til sjø siden målet ble satt», skriver Kystrederiene, Norske Havner og Norges Rederiforbund med basis i hva de finner i en ny rapport. Illustrasjonsfoto: Foto: Jill Johannessen, Samfunnsbedriftene

    NYHET: Gjennom mange år har det vært mye flagging av ambisjoner om å få godstransport over fra vei til sjø og bane, men nå foreligger enda et signal om at utviklingen ikke har gått helt som tenkt.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS