Du er her

På sjøen

  • En «utslippsfri kyst»

    LITT AV HVERT: En norsk «utslippsfri kyst» vil være mulig i 2040, mener miljøstiftelsen Bellona, som imidlertid ser at mye må gjøres for at muligheten skal bli til virkelighet.

  • Hurtigbåt, en mulig løsning på et køproblem

    LITT AV HVERT: En hurtigbåtforbindelse mellom Ågotnes og Bergen blir sett som et mulig tiltak mot stadig lengre køer på hovedinnfartsåren mellom Sotra og Bergen. Hordaland fylkeskommune utreder kostnader og nytteverdi ved en slik båtrute.

  • Ekspertblikk på ny teknologi i transportsektoren

    LITT AV HVERT: Regjeringen søker hjelp fra et ekspertutvalg for på smart vis å kunne ta i bruk ny teknologi i fremtidige transportløsninger.

     

     

  • København i september:

    Norge klar for global ITS-samling

    Intelligente Transport Systemer (ITS) har utviklet seg til «en viktig driver for sikrere, renere og smartere transport», skriver kronikkforfatteren. Han poengterer at årets ITS World Congress, som skal holdes i København, faller sammen med «tidenes satsning på ITS i Norge» og foreslår at Norge søker om å bli vertskap for en ITS-verdenskongress i 2025.

  • Rusfrie båtførere, takk …

    LITT AV HVERT: Kanskje ikke udelt populært i alle kretser, men det forhindrer ikke MA – Rusfri Trafikk fra å etterlyse et lovverk som krever samme promillegrense for fritidsbåtførere som for motorkjøretøyførere på veiene.

  • CO2-avgift på LNG på skip øker utslippene

    Fjerning av fritaket for CO2-avgift på flytende naturgass (LNG) som drivstoff på skip ble innført i statsbudsjettet i 2018. Det er beklagelig om dette ikke blir rettet opp i revidert nasjonalbudsjett.

  • Pisk og gulrot for en miljøvennlig havn

    LITT AV HVERT: Utenlandsferger som eventuelt ikke benytter landstrøm når de ligger til kai i Oslo, skal fra kommende årsskifte straffes med et miljøgebyr, har styret i Oslo Havn KF bestemt.

  • Cruiseopptur øynes for Oslo neste år

    LITT AV HVERT: Oslo Havn regner med at årets nylig innledede cruiseturistsesong vil gi 101 anløp med i alt oppunder 200 000 passasjerer om bord i skipene, grovt sett samme antall anløp og passasjerer som i fjorårets sesong.

  • Stimulans til en grønnere hovedstadshavn (korr.)

    LITT AV HVERT: Oslo Havn frister den enkelte av sine kunder med pengehjelp – på opptil 1,8 millioner kroner over tre regnskapsår – til tiltak som kan bidra til å gjøre hovedstadens havneområde utslippsfritt.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS