Du er her

På sjøen

  • NTP løser ikke floken, en plan B må komme

    Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.

  • Nedtur for Göteborgs havn

    Ledelsen i Göteborgs Hamn har lenge ønsket seg en dypere farled for effektivt å kunne betjene verdens største containerskip, men ser nå at ønsket er i fare for ikke å bli innfridd i overskuelig fremtid.

  • En mulig brems for svenske lyntog

    Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.

  • Autonomous shipping:

    Don’t miss the boat

    Denne artikkelen – og beskrivelsen, under artikkelen, av PortXL – er tidligere publisert på Port of Rotterdam’s hjemmeside. Red.

     

    The Norwegian company Yara is currently building a full-electrical container ship fitted with an autonomous control system: the Yara Birkeland.

  • Cruiseskip i fokus:

    Havner i miljøsamarbeid

    LITT AV HVERT: En håndfull norske havner, med Bergen i spissen, innleder et samarbeid for å redusere besøkende cruiseskips negative miljøpåvirkning.

  • Nye standarder bidrar:

    Tilgjengelig og forutsigbar persontransport

    Interesseorganisasjoner for personer med nedsatt funksjonsevne har deltatt i utviklingen av nye standarder som skal gjøre persontransporten mer tilgjengelig og forutsigbar for passasjerene, fastslår Rudolph Brynn.

  • Veitransport, luftfart, banetransport, sjøfart:

    Kan de lære sikkerhet av hverandre?

    Potensialet for reduksjon av antall drepte i ulykker er større i veitransporten enn i tre andre transportgrener – luftfart, banetransport og sjøfart. Men kan veitransporten lære sikkerhet av de andre, kan de alle lære av hverandre?

  • Stadig grønnere fergedrift

    Enda en gang gjør Statens vegvesen et fremstøt for å gjøre ferge-Norge grønnere, denne gang ved å invitere rederier og teknologimiljøer til å utvikle en delvis hydrogendrevet ferge.

  • Søppelfjerning i havnebassenget

    Norsk oljevernteknologi blir tatt i bruk for å rense havner for søppel. I fire norske havner er en ny avfallssamler tatt i bruk og blir der testet ut med tanke på videre utplassering.

  • Modernisert sjøvei til Oslo

    Etter omfattende oppgraderingsarbeider, er sjøveien inn til og ut fra Oslo å anse som tryggere enn før, for både store og små fartøyer.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS