Du er her

På sjøen

  • Jakt på smart mobilitet

    LITT AV HVERT: Som ledd i sin jakt på smarte transportløsninger skal samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen besøke de ni byområdene som regjeringen har invitert til å forhandle om byvekstavtaler.

     

  • Todeling av Hurtigruten

    LITT AV HVERT: Regjeringen har etter en anbudskonkurranse bestemt at kystruten Bergen–Kirkenes, på folkemunne kalt Hurtigruten, i fremtiden skal betjenes av to operatører – nykommeren Havila Holding AS samt den fra lang tid tilbake og fortsatt i dag enerådende Hurtigruten AS.

  • Milliardstøtte til lavutslipps-Norge

    LITT AV HVERT. Transportsektoren fikk en solid porsjon av potten da statlige Enova i fjor ga støtte på vel 2,3 milliarder kroner til energi- og klimaprosjekter som skal bidra til å gjøre Norge til et lavutslippssamfunn.

  • Automatiserte havnetjenester

    Bergen havn er i ferd med å oppgradere sitt driftssystem. Det betyr automatisering av alt fra skipsanløp, tjenester, godsdatabehandling og landstrømforbruk til kobling mot regnskap og faktura.

     

  • Noe annet enn de vanlige bensinstasjonene

    LITT AV HVERT: Hvordan sørge for at transportsektoren får effektiv tilgang til alternative drivstoffer for kjøretøyer og skip? Samferdselsdepartementet søker nå synspunkter og vurderinger fra markedsaktører og andre som kan bidra til gode løsninger.

  • Pengestøtte til overføring av gods fra vei til sjø

    LITT AV HVERT: Redere som vurderer å etablere nye eller oppgradere eksisterende godsruter innenfor EØS-området med EØS-flaggede skip, inviteres av Kystverket til å søke om pengetilskudd.

  • Sogn og Fjordane:

    En renere maritim kollektivtransport

    Sogn og Fjordane satser sterkt på å redusere klimautslippene fra transportsektoren. Det som foregår i fylket er intet mindre enn en liten klimarevolusjon.

     

  • Kraftig trafikkvekst når ferjer får avløsning

    Selv om de fleste korte ferjesamband har blitt erstattet av broer og tunneler, planlegges det også i dag flere store ferjeavløsningsprosjekter. Erfaring fra tidligere prosjekter viser at trafikkveksten kan bli stor når ferjer erstattes av bro eller tunnel.

  • Oslo-satsing på mer cruisetrafikk

    LITT AV HVERT: Mens enkelte andre nordeuropeiske havnebyer de senere årene har sett vekst i cruiseskipstrafikken, har Oslo mistet kraft som cruisedestinasjon. Men nå melder hovedstadshavnen om fornyet satsing på dette feltet.

     

  • Mer gods på sjø og bane

    Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS