Du er her

På sjøen

  • Statsbudsjettet 2018:

    Et blikk på hva samferdselen får

    Når Kjell Werner Johansen i denne kommentaren kommer inn på bompenger, skriver han: «Flere forhold minner skremmende om TV3-programmet Luksusfellen – det må være på høy tid å tenke godt igjennom hvordan vi skal finansiere vegene framover!»

  • 4,1 milliarder mer

    Samferdselssektoren får en minihåndfull milliarder kroner mer til disposisjon neste år enn den har i år, ifølge regjeringens forslag til statsbudsjett for 2018.

  • Styrket overvåking av voksende skipstrafikk

    Etter at et fem år langt fornyingsprosjekt er unnagjort, kan alle Kystverkets fem sjøtrafikksentraler skilte med nye overvåkingssystemer og renoverte lokaler.

  • En gulrot for å friste gods over fra veien til sjøen

    Seks sjøtransportprosjekter er utvalgt til å få statlig drahjelp, på noen millioner kroner hver, fordi de er antatt å kunne stjele anselige mengder gods fra veitransporten.

  • Nye tider for Hurtigruten

    Kystruten Bergen–Kirkenes – som drives ved hjelp av statlige penger og på folkemunne heter Hurtigruten – blir nå betjent av ett rederi, men kan i fremtiden bli betjent av opptil tre rederier som samlet står for seilingene.

  • En forflytt-deg-annerledes-uke

    Godt over 2000 byer og steder, inklusive drøye 30 norske, har meldt seg som deltagere i årets utgave av EU-regisserte Europeisk mobilitetsuke, som har lørdag denne uken som startdag.

  • NTP løser ikke floken, en plan B må komme

    Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029 inneholder ikke tiltak som alene kan lede Norge frem til det politisk oppsatte mål om sterkt reduserte klimagassutslipp fra transportsektoren, poengterer Gunnar Lindberg i denne kronikken. Han fastslår at NTP-en overlater måloppnåelsen til teknologiutvikling og markedskrefter, men ser at det bør etableres en supplerende politisk plan B for rask endring av transportsystemet.

  • Nedtur for Göteborgs havn

    Ledelsen i Göteborgs Hamn har lenge ønsket seg en dypere farled for effektivt å kunne betjene verdens største containerskip, men ser nå at ønsket er i fare for ikke å bli innfridd i overskuelig fremtid.

  • En mulig brems for svenske lyntog

    Hvis virkeligheten blir som Trafikverket foreslår overfor Sveriges regjering, vil fremtidige svenske lyntog få en maksfart på 250 km/t – ikke de mer kostnadskrevende 320 km/t som mange svenske interesser lenge har ønsket.

  • Autonomous shipping:

    Don’t miss the boat

    Denne artikkelen – og beskrivelsen, under artikkelen, av PortXL – er tidligere publisert på Port of Rotterdam’s hjemmeside. Red.

     

    The Norwegian company Yara is currently building a full-electrical container ship fitted with an autonomous control system: the Yara Birkeland.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS