Du er her

Mer gods på sjø og bane

Ja, vi har hørt det før. Og regjeringen har gjentatt det igjen. Mer gods skal fraktes på sjø og bane framfor på vei.

Av Silje Ask Lundberg
Leder i Naturvernforbundet

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

I Nasjonal transportplan 2018–2029, som Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti la fram tidligere år, har de satt som mål at 30 prosent av godstransportene på distanser over 300 km skal overflyttes fra vei til sjø og bane. Nå gjelder det å følge opp dette.

I et innlegg 4. desember peker Knut Arne Borge og Kenneth Erdal i Kystrederiene på det inkonsekvente i at det samme stortingsflertallet nå gir sjøtransporten høyere drivstoffavgifter, mens lastebiltransporten slipper dette.

Dette kommer på toppen av omfattende veiutbygging og åpning for lengre og tyngre vogntog på veinettet, som også senker lastebilens kostnader, på bekostning av sjø- og banetransport.

Naturvernforbundet har i flere år pekt på at veibruksavgiftene må økes, seinest i våre innspill til Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2018.

Denne avgiften skal i prinsippet dekke veitrafikkens lokale miljøskader og veislitasje. Men grønn skattekommisjon har tydelig pekt på at tunge kjøretøy betaler for lite i veibruksavgifter.

Det er også vanskelig å forstå at veibruksavgiften for diesel er om lag 2 kroner lavere enn for bensin, til tross for at dieselkjøretøy generelt gir høyere utslipp enn bensinbiler.

Et mer riktig nivå for veibruksavgiften på diesel vil også bidra til å innfri regjeringens og Stortingets mål om å flytte godstransporter fra vei til sjø og bane.

Å flytte godstransporter over lengre distanser fra vei til sjø og bane er bra for miljø og trafikksikkerhet. Naturvernforbundet forventer at stortingsflertallet følger opp sine mål og ikke bare bruker dem i sine festtaler.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS