Du er her

  • Hjem
  • /
    Oops, en norsk skipstunnel

Oops, en norsk skipstunnel

Tanker og ideer om en Stad skipstunnel kan spores mange tiår tilbake i tid, og når regjeringen nå mener at den bør bli til virkelighet, vekker det oppmerksomhet – ikke bare i Norge.

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Nyheten om den ventede tunnelen har nådd folk langt ute i den store verden:

Kystdirektoratet melder om nyhetsoppslag i Danmark, Spania, Storbritannia, USA, Tyskland, Brasil, Argentina, Nederland, Sverige, Italia, Russland, Namibia, Nigeria, Mexico, Australia …

The Guardian, den britiske avisen, er blant de globalt kjente mediene som har grepet fatt i saken. Den skriver om tunnelnyheten under tittelen Move over Suez, hello Stad – Norway to build world’s first tunnel for ships, og Kystverket kommenterer at «så må vi jo smile litt.»

Prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Andreassen, sier om den påtenkte tunnelen gjennom Stad-halvøya på Vestlandet at «dette er en nyvinning, og noe som verden ikke har sett maken til.»

Det er i den ferske Norsk transportplan (NTP) for årene 2018–2029 at regjeringen går inn for bygging av tunnelen.

Samferdselsdepartementet skriver at tunnelen skal bli 1700 meter lang, 50 meter høy fra bunn til tunneltak og 36 meter bred – og at den er kostnadsberegnet til rundt 2,7 milliarder kroner.

Tunnelen skal bli til gavn for både gods og passasjerer. Hurtigrutens skip, normalt med mange turister om bord, er blant dem som skal kunne passere den for å unngå hva departementet beskriver som «det farligste og mest værharde havstykket langs norskekysten.»

Departementet viser til at skipstunnelen ligger inne med finansiering i første seksårsperiode av den nye NTP-en og anslår byggetiden til tre-fire år.

Midt oppe i all gleden og viraken finnes det folk som gjerne vil se tunnelen før de tar den for gitt – de vet at tidligere NTP-er har fremmet prosjekter som ikkje er blitt realisert aldeles i takt med kva NTP-produsentene forespeilet.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS