Du er her

  • Hjem
  • /
    MENINGER
  • /
    Norsk på Bergensbanen, nærmest som bestilt

Norsk på Bergensbanen, nærmest som bestilt

Den aktuelle kontrakten er ennå ikke signert, konkurrentene har noen dager på seg til eventuelt å protestere mot Jernbanedirektoratets utrop av statlige norske Vy som vinner av konkurransen om retten til fremtidig persontogkjøring på Bergensbanen.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Men la oss gjette på at konkurrentene biter i gresset og holder fred, og dermed si, vel å merke med nødvendig forbehold: Gratulerer, Vy!

Konkurranse er i utgangspunktet bra. Konkurranse får involverte aktører til å skjerpe seg, og etter å være blitt utsatt for konkurranse, internasjonal konkurranse, har Vy – tidligere kjent som NSB – helt åpenbart skjerpet seg, ved å love passasjerene og den offentlige eieren mer for pengene.

Bra med konkurranse, men det hadde nok i manges øyne – kanskje samferdselsministeren og hans politiske, konkurransepådrivende meningsfeller inkludert – blitt i meste laget om Vy hadde tapt også Bergensbanen.

Konkurransepådriverne har allerede sikret seg konkurranse i persontogtrafikken i årene fremover:

Britiske Go-Ahead danket ut Vy og andre i konkurransen om persontogtrafikken mellom Oslo og Stavanger, mens statlige svenske SJ la Vy og andre bak seg i konkurransen om mye av persontogtrafikken nord for Oslo.

Det kan ikke råde tvil om at de to tapene har fått Vy til å gå seg selv grundig etter i sømmene.

Etter mange tiår i en muligens søvndyssende tilværelse (vel, glem ikke konkurransen fra flyet og veiene), er det som om Vy-folket har reist seg og ristet på hodet og sagt til seg selv, vi må våkne opp.

Som bestilt fra konkurransepådriverne, altså. Og så går det altså an å tenke seg at disse, når alt kommer til alt, har såpass gode følelser for det norske – og for den tradisjonsrike Bergensbanen – at de nå gleder seg over å kunne se frem til konkurranse på landsbasis mellom to utenlandske persontogoperatører og én norsk. Nærmest som bestilt, dette også …

Konkurranse er i utgangspunktet bra, men vil i lengden være bra bare dersom involverte aktører, myndighetene inkludert, holder orden på hva de driver med:

Togoperatørene må operere i tråd med regler og betingelser, myndighetene må holde operatørene i ørene og straffe dem hvis de sluntrer unna.

Lenge etter at Go-Ahead sikret seg sin kontrakt på sørlandskjøringen, skal disse britene om noen dager sette i gang med den faktiske kjøringen. De vil ha mange kritiske øyne rettet mot seg.

Med Go-Ahead-kjøringen begynner på sett og vis den nye norske persontogfremtiden for alvor.

Det er nok mange av oss som ønsker at det skal gå bra, at Go-Ahead vil komme godt i gang og fortsette godt. Så til Go-Ahead sier vi: Lykke til!

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

På skinner

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS