Du er her

  • Hjem
  • /
    Et kritisk nærblikk på de konfliktfylte Oslopakkene

Et kritisk nærblikk på de konfliktfylte Oslopakkene

Interessekonflikter mellom Oslo og Akershus, og uenighet mellom fagfolk og politikere … Dette er blant det Harald Minken, en erfaren forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), fant da han med kritisk nærblikk så på arbeidet med Oslopakkene.

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Foto. BomringHistorien om Oslopakkene dreier seg om finansiering og utvikling av infrastruktur og kollektivtrafikktilbud i hovedstadsområdet. Den strekker seg tilbake til 1988 og er ennå ikke avsluttet.

LES HELE DOKUMENTET HER

E18 Vestkorridoren, ny T-banetunnel …

Den nåværende striden om Oslopakke 3 dreier seg blant annet om omfang og utforming av prosjektet E18 Vestkorridoren, og om hvorvidt en ny T-bane­tunnel gjennom Oslo sentrum skal tas inn i planen.

I en kommentar til arbeidsdokumentet han har laget etter sin kritiske gjennomgang (se under), sier Minken:

Økonomiske gevinster, men …

«Fra en samfunnsøkonomisk synsvinkel er det store gevinster å hente hvis de pågående forhandlingene kunne bryte opp noen av de mest fastlåste prinsippene og etablere et regime som er bedre i stand til å reagere på endrede forutsetninger enn dagens organisasjon har klart.»

Men, som han tilføyer:

«Lett blir det ikke!»

En av konklusjonene i Minkens arbeidsdokument lyder slik:

«Ingen har egentlig tilstrekkelig styring med slike pakker når behovet for revisjon av planen øker. Staten vil ikke framstå som en som overkjører lokaldemokratiet. Transportetatene vil ikke blande seg i de andre etatenes saker. Lokale myndig­heter vil ikke rokke ved maktbalansen dem imellom. Den eneste måten det kan reageres på når det oppstår behov for revisjon, er derfor å rette et kollektivt krav til staten om økte tilskudd.»

Lesestoff for mange

Mange politikere og fagfolk har vært og er involvert i arbeidet med Oslopakkene, og hundretusener av trafikanter har vært og er berørt av resultatene eller mangelen på sådanne. Dermed ligger det i kortene at arbeidsdokumentet kan være interessant lesing for mange. 

LES HELE DOKUMENTET HER

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS