Du er her

  • Hjem
  • /
    El-øybåter til Oslofjorden

El-øybåter til Oslofjorden

LITT AV HVERT: Fem elektrisk drevne og universelt utformede båter skal erstatte de gamle fartøyene i passasjertrafikken mellom Rådhusplassen i Oslo sentrum og øyene i indre del av Oslofjorden.

 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Det skal skje under en kontrakt inngått mellom Ruter, som er administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, og det Hammerfest-baserte rederiet Boreal Sjø.

Dermed blir Boreal Sjø etterfølger til Oslo-Fergene, som gjennom flere tiår har drevet de såkalte øybåtene – i dag gamle fartøyer som for få år siden gikk over fra diesel- til biodieseldrift.

Oslo-Fergene var ikke blant de fem aktørene, alle norske, som knivet om kontrakten som ble vunnet av Boreal Sjø og skal tre i kraft 1. november 2021. 

Øyene som skal knyttes til Oslo sentrum av Boreal Sjø er Hovedøya, Gressholmen, Langøyene, Bleikøya, Lindøya og Nakholmen.

«Verdens første utslippsfrie storby»

Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, er blant dem som flagger store forventninger til de kommende øybåtene.

Hermstad sier at de «vil gjøre Oslo til et utstillingsvindu for grønn skipsfart, og ta oss et skritt nærmere målet om å bli verdens første utslippsfrie storby», og han tilføyer:

«Her kutter vi utslipp, gir et bedre tilbud til passasjerene, og bidrar til det grønne skiftet i maritim sektor.»

Ruter minner i en nyhetsmelding i ettermiddag om en ambisjon som sier at all kollektivtransport i hovedstadsregionen skal være utslippsfri i 2028. «For Nesoddbåtene nås målet allerede i 2020, øybåtene i 2022, og ambisjonen er 2024 for hurtigbåtene», skriver Ruter.

Heis og slak trapp

Hver av de fem nye øybåtene skal ha plass til 350 passasjerer, godt over hundre flere enn dagens båter. Den universelle utformingen skal inkludere brede gangveier, slak trapp til soldekk og heis.

De eksisterende øybåtene hadde i fjor nær 870 000 påstigende passasjerer, ifølge Ruter, som viser til at 2018 – som bød på en varm og solrik sommer – var et rekordår med rundt 1,2 millioner passasjerer.

Hverken Ruter eller Boreal Sjø fant i ettermiddag anledning til å gi Samferdsel svar på hvor de nye båtene skal eller kan tenkes å bli bygget.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS