Du er her

  • Hjem
  • /
    Fremtidsrettet fergedrift

Fremtidsrettet fergedrift

Fergene som binder sammen riksveinettet skal bli mindre miljøfiendtlige, og det skal bli enklere å betale for fergeoverfarten … I noen år har det vært snakk om dette, og nå er det for alvor i ferd med å bli virkelighet.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

foto historisk fergekøStatens vegvesen, som er ansvarlig for fergeforbindelsene, har øremerket Fjord1 som vinner av en kontrakt for forbindelsen E39 Anda–Lote i Nordfjord i Sogn og Fjordane, der det ligger an til en fergedrift som skal vise vei inn i fremtiden:

Nullutslipp og AutoPASS

I årene 2018–2027, som er den aktuelle kontraktsperioden, skal Fjord1 ikke bare stille opp med én nullutslippsferge og én lavutslippsferge, men også med et AutoPASS-basert betalingssystem.

Statens vegvesen har tidligere drevet frem miljøvennlig fergedrift på utviklingskontraktbasis, men nå – hva E39 Anda–Lote angår – er det snakk om hva Vegvesenet beskriver som «den første ordinære konkurransen i Norge som har stilt krav til ferger med null- og lavutslipp.» Samtidig ligger de to enda ikke bygde fergene an til å bli blant de første i landet med betaling via AutoPASS.

Løyve, men ennå ikke kontrakt

Fjord 1, som nå opererer fergeforbindelsen under en gammel kontrakt, er øremerket som vinner etter å ha konkurrert med to andre aktører, Boreal og Norled.

Øremerket … forklaringen er Vegvesenet denne uken tildelt Fjord1 løyve, men at en kontrakt ikke kan bli et faktum før en tre ukers klagefrist har utløpt.

Uansett, Anders Sæternes, fagkoordinator for ferge i Vegvesenets Region vest, sier at «vi er veldig godt fornøyd, både med konkurransen og med tilbudene.»

Han opplyser til Samferdsel at det i konkurransen ble stilt krav om at minst en av de to fergene skulle være el-drevet og dermed utslippsfri, mens den andre kunne være enten el-drevet, den også, eller være for lavutslippsferge å regne.

Hva Fjord1 har tilbudt, er en helelektrisk ferge og en el- og biodieselbasert hybridferge.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS