Du er her

  • Hjem
  • /
    Göteborgs havn får bedre jernbaneforbindelse

Göteborgs havn får bedre jernbaneforbindelse

LITT AV HVERT: Den ni kilometer lange jernbanen for godstrafikk til og fra havnen i Göteborg er under utbygging fra å være ensporet til å bli dobbeltsporet.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Utbyggingen, som ventes ferdig i 2024, vil gi et nytt bidrag til svenskenes arbeid med overføring av gods fra vei til bane.

Trafikverket omtaler Hamnbanan som «en pulsåre for landets eksport og import.»

To av tre etapper i utbyggingen er avsluttet, og i disse dager påbegynnes den tredje og siste etappen. Den dekker en innpå to km lang strekning mellom Eriksberg og Pölsebro, og vel én km av den skal gå i tunnel.

Beslutningen om tunnelen synes å imøtekomme krefter som har vist skepsis til økt jernbanetrafikk gjennom tettbygde områder.

«Det blir også lettere å ta seg frem i området, og terreng frigjøres slik at Göteborg by kan fortsette å vokse med flere bosteder», skriver Trafikverket i en nyhetsmelding.

Utbyggingen til dobbeltspor får økonomisk støtte fra EU. Samlet pris for de tre etappene er kostnadsberegnet til 2,1 milliarder svenske kroner, hvorav 1,3 milliarder til den tredje etappen alene.

Mye av transporten til og fra havnen i den svenske vestkystbyen går i containere, og Göteborgs Hamn AB melder at containervolumene viser vekst og i fjor nådde et rekordnivå.

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS