Du er her

  • Hjem
  • /
    Krav om hydrogenferge Bodø–Moskenes

Krav om hydrogenferge Bodø–Moskenes

NYHET: I den kommende anbudskonkurransen om fergedrift over Vestfjorden på forbindelsen Bodø–Moskenes vil regjeringen kreve bruk av hydrogenferger, melder Samferdselsdepartementet.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Endelig invitasjon til å delta i konkurransen ventes komme før jul, kontraktsignering skal finne sted før kommende sommer, og 1. januar 2024 er satt som startdato for hydrogendrevet fergefart på forbindelsen riksvei 80 Bodø–Røst–Værøy–Moskenes.

Om denne Norges lengste fergeforbindelse sier samferdselsminister Knut Arild Hareide at den går over «svært krevende sjøområder» og at «elektriske ferger vil ikke fungere godt nok.»

En forutsetning i utgangspunktet er at regjeringen ønsker en utslippsfri løsning.

I forbindelse med den forestående konkurransen skal Statens vegvesen, som er ansvarlig for fergedriften, samarbeide med fergeselskaper, hydrogenleverandører og andre aktører.

Allerede i 2021 skal en hydrogenferge settes inn på forbindelsen Hjelmeland–Nesvik i Rogaland.

Samferdselsdepartementet skriver i en pressemelding at den aktuelle fergen der er resultat av en utviklingskontrakt «der hydrogen benyttes på et fartøy for første gang.»

Samferdselsminister Hareide sier at «Norge er verdensledende på miljøteknologi i maritim næring» og at «vi har muligheten til å bruke de offentlige kjøpene av fergetjenester til å utvikle de beste løsningene for utslippsfrie ferger.»

Adm. direktør Heidi Wolden i ferge- og hurtigbåtrederiet Norled sier i en kommentar at satsing på hydrogenferger vil være sentralt i arbeidet med å skape en sterk norsk hydrogenklynge.

«Hydrogendrevne ferger på Vestfjorden vil bli lagt merke til over hele verden», tilføyer Wolden.
 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS