Du er her

Nedtur for Göteborgs havn

Ledelsen i Göteborgs Hamn har lenge ønsket seg en dypere farled for effektivt å kunne betjene verdens største containerskip, men ser nå at ønsket er i fare for ikke å bli innfridd i overskuelig fremtid.

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Havneledelsen registrerer at utdypingsprosjektet – kostnadsberegnet til rundt fire milliarder svenske kroner – ikke er prioritert i Trafikverkets forslag til nasjonal transportplan for 2018–2029, som i forrige uke ble overlevert regjeringen i Stockholm.

«Jeg er skuffet fordi behovet er så stort», uttaler adm. direktør Magnus Kårestedt i Göteborgs Hamn AB i en pressemelding.

Et lønnsomt prosjekt, men …

Han poengterer nå, som han har gjort tidligere, at utdypningsprosjektet ifølge en studie i regi av Trafikverket vil gi klare samfunnsøkonomiske gevinster.

Havnen i Göteborg figurerer som Nordens største. Den har god vei- og jernbanetilknytning og spiller en sentral rolle i det svenske – og i det norske – import-og-eksport-bildet.

«Dypere farleder er nødvendig for å kunne ta imot de havgående containerskipene som har direkteforbindelser med andre verdensdeler», sier Kårestedt.

Han minner om at noen av verdens største containerskip, mye større enn de var for få år siden, riktignok anløper hans havn, men at de på grunn av manglende dyp ikke kan anløpe med full last.

Prosjektet han ønsker seg vil tillate anløp av skip med en dypgående på 16,5 meter, tre meter mer enn i dag.

Kårestedt har tidligere håpet at prosjektet ville være gjennomført innen utgangen av 2026.

Press på regjeringen

Han har ikke helt gitt opp håpet, for han viser til at regjeringen kommende vår skal ta stilling til den foreslåtte transportplanen og sier at han vil være i dialog med Trafikverket og regjeringen med sikte på at prosjektet tross alt vil bli prioritert.

«Denne investeringen må sikres her og nå, ettersom farledsdybden allerede i dag utgjør en begrensning for Sveriges tilgang til oversjøisk skipstrafikk», sier Kårestedt.

En plagsom konflikt

Den manglende tommelen opp for utdypingsprosjektet kommer i en tid da Göteborg Hamn befinner seg i en nå over ett år lang og sterkt trafikknedgang-skapende konflikt med havnearbeidere.

 

Bakgrunn:

Mulig milliardprosjekt i Göteborgs Hamn

En mulig brems for svenske lyntog

 

 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS