Du er her

  • Hjem
  • /
    Utålmodig venting på et jernbaneløft i Drammen havn

Utålmodig venting på et jernbaneløft i Drammen havn

NYHET: Drammen havn har fra flere år tilbake satset på jernbanetransport fra og til kaikanten, men venter nå utålmodig på å få jernbanemyndighetene med seg på bygging av flere jernbanespor i havneområdet. 

Av Samferdsel

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Ivar Vannebo, ass. havnedirektør, viser til at en reguleringsplan for det aktuelle prosjektet er vedtatt – og til at det på den annen side trekker ut med en nødvendig avklaring fra Jernbanedirektoratet og jernbaneeieren Bane NOR.

Prosjektet er anslått å ville kreve investeringer på en halv milliard kroner. Jernbanesystemet her i landet innebærer at det offentlige Norge ved Bane NOR, ikke havnen selv, skal stå for slike investeringer.

I tråd med politiske ønsker, men …

Vannebo poengterer overfor Samferdsel at havnens satsing på jernbaneløsninger har skjedd i tråd med oppleste og vedtatte politiske ønsker om å få godstransport over fra vei til sjø og bane.

Nå er det ifølge Vannebo ikke bare er snakk om å holde på kunder som allerede benytter seg av koblingen sjøtransport–jernbanetransport, men også om å få både dem og mulige nye kunder til å gjøre det i voksende grad.

Drammen havns utålmodighet i saken fremkommer i en pressemelding der havneledelsen gjør det klart at den forventer en snarlig avklaring fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR.

I pressemeldingen viser havneledelsen til støtte i saken fra en av sine store kunder, den norske industrikjempen Yara, som fra egne produksjonsanlegg i Tyskland og Nederland importerer et miljøvennlig tilsetningsstoff til Norge via Drammen havn.

En alternativ «høl i huet»-løsning

Edgar Borge, salgssjef i Yara, sier at «det er jo bare høl i huet å sende mange lastebiler med et miljøvennlig produkt i tett trafikk gjennom byene hvis man i stedet kan bruke tog.  Og det er jo nettopp denne muligheten som gjør at vi benytter oss av Drammen havn.»

Havneledelsen og Yara gjør det samtidig klart at det som er blitt en årlig vedlikeholdsstengning om sommeren av Liertunnelen på jernbanestrekningen Drammen–Oslo, virker undergravende på fra-sjø-til-jernbane-satsingen.

En plagsom sommerstengt jernbanetunnel

Drammen havns ass. direktør Vannebo sier til Samferdsel at tunnelstengningen eksempelvis kan medføre lastebiltransport fra havnen til jernbaneterminalen på Alnabru i Oslo. Dette, presiserer han, er både fordyrende og tidkrevende og kan i tillegg redusere kunders lyst til å velge jernbane fremfor vei.

Vannebo ville finne det riktig, fastslår han, at jernbanesystemet kom opp med kompenserende tiltak når jernbanetunnelen er stengt. 
 

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS