Du er her

Planlegging

  • Stor tro på mer bane i Oslo

    To nye jernbanetunneler, en ny metrotunnel, to nye trikkelinjer … Går det som sentrale aktører innen kollektivtransporten ser for seg utviklingen frem til 2060, vil hovedstadsområdet bli åsted for en omfattende banesatsing.

  • For klimaets skyld:

    Vi presses til å bo tettere

    Den kompakte byen, eller 10-minuttersbyen, eller hverdagsbyen – kjært barn har mange navn – har lenge vært et hett tema innen byplanlegging. Mange mener det er fremtidens by det er snakk om. Den er kompakt og klimavennlig og kan på mange vis sees på som den ideelle byen.

  • Tilrettelegging for sykling:

    Om å føle seg velkommen...

    Sykling er, som mange vet, ikke noe ukjent fenomen i Nederland. Der brukes sykkelen til det meste, og det legges til rette for at man skal kunne bruke den til det meste.

  • Regjeringen er på rett spor

    Regjeringen fortsetter sitt arbeid med å reformere den norske transportsektoren. Etter å ha foreslått et utbyggingsselskap for vei, har den nå tatt for seg også jernbanesektoren.

  • Viktige faktorer bak riksveginvesteringer

    «Den vanlige påstanden fra mange politikere om at pengene ikke følger de mest viktige vegene, er feil!», lyder en av konklusjonene i denne artikkelen.

  • Et nytt veiselskap med ulønnsomme prosjekter:

    Et eksperiment basert på mistillit

    Regjeringen har i en melding til Stortinget varslet etablering av et nytt utbyggingsselskap for veier. Denne måten å organisere veisektoren på kan vi se som et spennende eksperiment – men samtidig som et utslag av mistillit til dagens politiske system og styringen av etater, i første rekke Statens vegvesen.

  • Tilrettelegging for gående styrker sentrumshandelen

    Gågater, trær og torg, livlige omgivelser og en generelt god atmosfære – dette er faktorer som trekker folk til byens sentrum og gir sentrumshandelen styrke i dens harde konkurranse med handelen i byens utkant.

  • Hvem definerer hva som er strategisk planlegging?

    I siste nummer av Samferdsel skriver Strand, Halse, Leiren og Olsen at Statens vegvesens bidrag til Nasjonal transportplan er overraskende lite strategisk. De skriver at funnene de har gjort indikerer at systemet for strategisk vegplanlegging som har utviklet seg gjennom fire NTP-er har betydelige svakheter.

  • Vurderinger av samferdselssektoren:

    En sneversynt kommisjon

    Rattsø-utvalget, også kalt Produktivitetskommisjonen, vil ha mer produktivitet i Norge. Den anbefaler å prioritere vegprosjekter etter beregnet samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det synes ikke kommentarforfatter Arvid Strand er noen spesielt god ide.

  • Til tross for rekordbevilgninger til transportformål

    Liten interesse for evaluering i etterkant

    Bevilgningene til transportformål er rekordhøye. Til tross for dette brukes det svært begrensede ressurser på å evaluere om prosjektene faktisk har levert som forutsatt.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS