Du er her

Politikk

  • Planlegging av veg i by: Vanskelig rollefordeling mellom kommune og vegvesen

    Utbygging av veg i by fører ofte til sterke konflikter. Dette skyldes ikke minst de rollene Statens vegvesen og kommunen inntar. Vegvesenet blir gjerne den ”ansvarlige” som fokuserer på økonomi, mens kommunepolitikere inntar en ”uansvarlig” rolle hvor kun den beste vegløsning er god nok.

  • Bompengenes innflytelse på trafikkmønsteret

    Opphøret av bompengeinnkreving for passering av veg- og tunnelprosjektet Rennfast førte til en betydelig trafikkvekst, fastslår artikkelforfatterne, som her ser nærmere på denne veksten
  • Universell utforming: Gjeldende lovverk ikke godt nok

    Nasjonale politikkdokumenter inkluderer i hovedsak idealene om universell utforming og at hele reisen skal være tilgjengelig. Lovverket krever ikke i samme grad at kollektivtransportsystemene skal oppfylle disse kravene. Man kan dermed si at politikkambisjonene er større enn hva lov- og regelverket krever, og at gjeldende lovverk ikke er godt nok
  • POT - På jakt etter kunnskap

    Program for overordnet transportforskning (POT), igangsatt i 2001, er en følge av at Samferdselsdepartementet så behov for et nytt verktøy i sin jakt på kunnskap.
  • Plusser og minuser ved konkurranseutsetting

    Debatten om konkurranseutsetting innen kollektivtransport er ofte polarisert: Én gruppe hevder at dette er negativt fordi det rammer arbeidstagere og gir høye administrasjonskostnader, mens en annen gruppe mener det er positivt fordi det gir bedre tilbud til lavere pris
  • Staten betaler, samfunnet vinner

    Ikke bare de reisende, men ifølge forskerne også samfunnsøkonomien, kan under visse forutsetninger tjene på at staten øker sine tilskudd til regional luftfart og dermed sørger for billigere flybilletter
  • Skip kontra lastebil, hva er best for miljøet?

    Har de rett, de mange som lenge har ment at godstransport med skip er mindre miljøfiendtlig enn godstransport med lastebil?
  • Til sjenanse for mennesker og miljø

    Det hører med i bybildet at et stort vogntog snor seg møysommelig gjennom en rundkjøring og at en varebilsjåfør parkerer på kant med loven. Hva skal til for at godstrafikk i byer blir mindre sjenerende for mennesker og miljø?
  • En god sjåfør kan være avgjørende for betalingsviljen

    Norske kjøpere av godstransport er gode kremmere, fremgår det av forskningsrapporten ”Betalingsvilje for kvalitet i godstransport”: Helst bare når de av hensyn til eget renommé finner det nødvendig, betaler de ekstra for ytelser som ikke alle transportører tilbyr
  • Nye transportmønstre -ute i verden og hjemme

    Verden forandrer seg, med virkninger også for transporten av varer til og fra Norge.
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS