LITT AV HVERT: Statens vegvesen høster mye ros for prosjektet Nasjonale turistveger – og gleder seg i disse dager spesielt over at New York Times i en reiseskildring skriver med begeistring om disse veiene.
Britiske myndigheter leier inn noen titalls fly for å bringe rundt 110 000 passasjerer tilbake til Storbritannia etter at Monarch Airlines, som de har bestilt reise med, har havnet i økonomisk kollaps og innstilt virksomheten.
Høsten er her. Med den har invasjonen av turister til de store turistdestinasjonene begynt å avta. En by som Bergen kan puste ut igjen, selv om både cruiseskip, bussturister og individuelle reisende fortsatt finner veien til Vestlandets hovedstad. Men i kjølvannet av sommerens invasjon ligger atter en debatt om hvor stort turisttrykk byen kan tåle.
Kystruten Bergen–Kirkenes – som drives ved hjelp av statlige penger og på folkemunne heter Hurtigruten – blir nå betjent av ett rederi, men kan i fremtiden bli betjent av opptil tre rederier som samlet står for seilingene.
LITT AV HVERT: En håndfull norske havner, med Bergen i spissen, innleder et samarbeid for å redusere besøkende cruiseskips negative miljøpåvirkning.
Syv år og 14 milliarder kroner etter at utvidelsesarbeidene begynte, ble Oslo lufthavn i fornyet utgave offisielt åpnet i dag – med en festpreget seanse der en klarinett-spillende samferdselsminister var ett av høydepunktene.
Fergene som binder sammen riksveinettet skal bli mindre miljøfiendtlige, og det skal bli enklere å betale for fergeoverfarten … I noen år har det vært snakk om dette, og nå er det for alvor i ferd med å bli virkelighet.
Skal Norge kunne utvikles for cruiseturisme, må det planlegges for det. Ringvirkningene på land av økt cruiseturisme er store og byr, ikke minst, på trafikale utfordringer i trange bygater og på smale vestlandsveier.
Cruisenæringen møter økende lokal motstand i mange norske havner, særlig i populære havner med flere cruiseskipsanløp om dagen.
«I det øyeblikk et statlig selskap skal selges, må man ta stilling til hvilke rettigheter som skal følge med,» skriver Harald Minken i denne kommentaren.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern