Du er her

  • Hjem

Reiseliv

  • Bussturisme – et gode eller en plage?

    Høsten er her. Med den har invasjonen av turister til de store turistdestinasjonene begynt å avta. En by som Bergen kan puste ut igjen, selv om både cruiseskip, bussturister og individuelle reisende fortsatt finner veien til Vestlandets hovedstad. Men i kjølvannet av sommerens invasjon ligger atter en debatt om hvor stort turisttrykk byen kan tåle.

  • Nye tider for Hurtigruten

    Kystruten Bergen–Kirkenes – som drives ved hjelp av statlige penger og på folkemunne heter Hurtigruten – blir nå betjent av ett rederi, men kan i fremtiden bli betjent av opptil tre rederier som samlet står for seilingene.

  • Cruiseskip i fokus:

    Havner i miljøsamarbeid

    LITT AV HVERT: En håndfull norske havner, med Bergen i spissen, innleder et samarbeid for å redusere besøkende cruiseskips negative miljøpåvirkning.

  • En mye større hovedflyplass

    Syv år og 14 milliarder kroner etter at utvidelsesarbeidene begynte, ble Oslo lufthavn i fornyet utgave offisielt åpnet i dag – med en festpreget seanse der en klarinett-spillende samferdselsminister var ett av høydepunktene.

  • Fremtidsrettet fergedrift

    Fergene som binder sammen riksveinettet skal bli mindre miljøfiendtlige, og det skal bli enklere å betale for fergeoverfarten … I noen år har det vært snakk om dette, og nå er det for alvor i ferd med å bli virkelighet.

  • Mer cruiseturisme krever tiltak på land

    Skal Norge kunne utvikles for cruiseturisme, må det planlegges for det. Ringvirkningene på land av økt cruiseturisme er store og byr, ikke minst, på trafikale utfordringer i trange bygater og på smale vestlandsveier.

  • Turisme:

    Vel mye cruiseturisme ... synes noen

    Cruisenæringen møter økende lokal motstand i mange norske havner, særlig i populære havner med flere cruiseskipsanløp om dagen. 

  • KOMMENTAR - Om Flytoget selges

    Tilgang til sporet avgjør prisen

    «I det øyeblikk et statlig selskap skal selges, må man ta stilling til hvilke rettigheter som skal følge med,» skriver Harald Minken i denne kommentaren.

  • LOFAST:

    En ikke udelt vellykket fastlandsforbindelse

    Lofotens fastlandsforbindelse, LOFAST, er et vellykket prosjekt fordi Lofoten har fått en effektiv og forutsigbar tilknytning til fastlandet, men ut fra en bredere, samfunnsmessig vurdering, er det ikke like bra.

  • Transportøkonomisk institutt (TØI) runder 50 år:

    Med blikket inn i fremtiden

    Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var der, Norwegian-sjef Bjørn Kjos var der, TØI-sjefen selv, Gunnar Lindberg, var naturligvis der, og det var også noen titalls andre gjester og TØI-ansatte … De var der da TØI like før sommerferien feiret sine  første 50 år.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS