Du er her

  • Hjem

Reiseliv

  • Videokonferanser: Gir begrenset nedgang i reiseaktiviteten

    Åtte av 10 bedrifter hadde som mål å redusere reisekostnadene da de investerte i videokonferanseutstyr, men bare en av 10 bedrifter klarte å oppnå dette i betydelig grad. Den største gevinsten ved bruk av videokonferanser er snarere mer effektive beslutningsprosesser enn kutt i reiseaktiviteten, viser en ny undersøkelse utført ved TØI.
  • Kollektivtrafikantenes drøm: Sitteplass på en direktebuss som aldri er forsinket

    Folk i Oslo og Akershus misliker sterkt å bytte transportmiddel når de reiser kollektivt. Dette er nok en gang slått fast i en studie av hvordan folk i regionen verdsetter ulike kvaliteter ved kollektivtilbudet. Studien viser at den jevne trafikant er villig til å bruke 6-7 minutter lengre tid på transportmiddelet dersom de slipper å bytte, selv om byttesituasjonen ikke innebærer ventetid.
  • Frislipp av ekspressbussene: Riktig retning, men uten kart og kompass

    Etter mange år med hard kamp mot politikerne, samferdselsforvaltningen og jernbanen har de fleste motstanderne av ekspressbussrutene omsider forstått at dette tilbudet er et gullegg i norsk samferdsel. Men frislippet av ekspressbussene er gjort uten kart og kompass, - det synes som det knapt har vært noen vurdering av hvorledes man nå skal gå videre med reguleringen eller dereguleringen av busstrafikken, skriver Hans Jakob Eide i denne artikkelen.
  • Samferdselspolitikkens betydning for fylkeskommunen som regional utviklingsaktør

    Regjeringen ønsker å gjøre fylkeskommunen til en viktig regional utviklingsaktør, og har satt kniven på fylkeskommunenes strupe; synlige resultater skal vises raskt. Større frihet i disponeringen av de regionale og distriktspolitiske utviklingsmidlene samt større påvirkningskraft når det gjelder prioritering av riksvegnettet utenom stamvegene er viktige virkemidler som fylkeskommunen får til rådighet. Endringene som finner sted gir håp om en enklere, mer strategisk og helhetlig regional planlegging og gjennomføring
  • RVU 2001: Lengre innkjøpsreiser og mer bilbruk

    Mens vi for 10 år siden i gjennomsnitt reiste fem kilometer for å gjøre våre innkjøp av dagligvarer, reiser vi nå åtte kilometer. Butikkdød i grisgrendte strøk er en viktig årsak til en økte reiselengden, men vi blir også stadig mer selektive i våre innkjøp, og velger oftere å kjøre til kjøpesenteret fremfor å gå til nærbutikken
  • RVU 2001: Arbeidsreisene strukturerer folks hverdag - og skaper trafikkproblemer

    Arbeidsreisene er sentrale i forhold til organiseringen av hverdagslivet, og samfunnsmessig har de store konsekvenser ved at de er dimensjonerende for kapasiteten i veg- og kollektivsystemet
  • RVU 2001: Offentlig ansatte reiser hyppig på kurs og konferanser

    Forretningsreiser for offentlig og privat ansatte varierer veldig. Mens nærmere halvparten reisene som offentlig ansatte gjør skjer i forbindelse med kurs og konferanser, er bare hver fjerde forretningsreise for privat ansatte en konferansereise
  • RVU 2001: Vi reiser fortere og lengre - og bruker fortsatt mest bil

    Det norske folk blir stadig mer mobile – og bilen blir en stadig mer integrert del av hverdagen vår. Den nye reisevaneundersøkelsen (RVU 2001) viser at Ola og Kari nå reiser litt lengre hver dag enn for fire år siden, og vi reiser litt fortere noe som gir oss økt geografisk rekkevidde. Tiden vi daglig bruker på å forflytte oss har endret seg relativt lite. Selv for 100 år siden var daglig reisetid omkring en time. I dag er den 62 minutter.
  • En av 10 sysselsatt i samferdselssektoren

    Det ble utført 186 000 årsverk innenfor samferdselssektoren i år 2000, og dette er nesten 10 prosent av det totale antallet sysselsatte årsverk i Norge.
  • Større reisevaneundersøkelse gir nye analysemuligheter

    Vel 20.000 personer er blitt intervjuet i den nye nasjonale reisevaneundersøkelsen (RVU2001) hvor datainnsamlingen nå er avsluttet. Dette er atskillig flere enn tidligere, og gir økte analysemuligheter. Transportøkonomisk institutt er som tidligere faglig ansvarlig for undersøkelsen

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS