Du er her

  • Hjem

Reiseliv

  • DEBATT

    Tenk om sykkel- og togturistene heller reiste med cruise eller fly…

    I Samferdsel nr. 10, 2012 konkluderer Eivind Farstad og Petter Dybedal at «å motta turister til Norge som cruisepassasjerer kan være ganske gunstig i et miljø- og samferdselsper­spektiv». Ut fra analyser gjort av Vestlandsfor­sking, trekker vi motsatt konklusjon.

  • Tenk om cruiseturistene kom med fly, buss eller bil ….

    «Å motta turister til Norge som cruise­passasjerer kan være ganske gunstig i et miljø- og samferdselsperspektiv», skriver artikkelforfatterne. De ser at det ikke ville være enkelt for Norge hvis cruiseturistene droppet skipet til fordel for å besøke landet med fly, buss, bil, tog, ferje ...

  • DEBATT

    Ny Turistundersøkelse i gang: Et skritt i riktig retning

    Sigrid Oterholm Hoem og Heidi Tveit Eilert­sen forsvarer Innovasjon Norge mot kritikk for å ha nedlagt Gjesteundersøkelsen – og forklarer hvorfor den erstattes med den nye Turistundersøkelsen.

  • Et datagrunnlag for norsk samferdsel

    Gjesteundersøkelse blant utenlandske turister

    Innovasjon Norge nedlegger den årlige undersøkelsen blant utenlandske besøkende, som har vært gjennomført siden 1994. En slik svekkelse av kunn­skapen om den internasjonale, innkom­mende turisme til Norge, vil ramme næring og forvaltning i både reiselivs­sektoren og samferdselssektoren.

  • Erfaringer fra et EU-prosjekt:

    Smidigere transport kan styrke turismen

    En bedre samordning av tilbudene for langdistanserreiser og lokale reiser kan lette situasjonen for turistene og dermed gjøre turistdestinasjonene mer attraktive, fremgår det av et EU-prosjekt.

  • Reisevaner på fly 2007: Forretningsreiser taper ikke lenger terreng

    Antallet ferie- og fritidsreiser med fly mellom Norge og utlandet øker ikke lenger mer enn antallet forretningsreiser. De siste årene har forholdet mellom forretnings- og fritidsreiser med fly vært stabilt, viser en ny undersøkelse
  • Rekordår for innenlands flytrafikk

    SAS kjøpte Braathens i 2001. Kapasiteten ble redusert og antall passasjerer sank til et bunnivå. Etter at Norwegian kom inn fra høsten 2002, har trafikken tatt seg opp igjen. Økt tilbud og lavere billettpriser er årsaken til dette.
  • Reisevanene våre i 2005

    RVU 2005 er den 5. nasjonale reisevaneundersøkelsen i rekken – den forteller hvor, hvor mye og hvor langt vi reiser, hvordan vi reiser, hvilke transportressurser vi har tilgang til og hvorfor vi reiser. I denne utgaven av Samferdsel presenteres noen nøkkelfunn.
  • Sjåføryrket: Karrierevei eller bakevje

    Er transportsektoren en attraktiv karrierevei for ungdom, eller kan man risikere at det i fremtiden blir et oppholdssted for arbeidskraft med få andre alternativer? Dette er et spørsmål som både bør engasjere den enkelte transportbedrift, bransjen som helhet, kjøperne av transportjenester og reguleringsmyndighetene, skriver avdelingsleder Arild H. Steen ved TØI i denne artikkelen. Allerede i dag oppfattes sjåføryrket som lite attraktivt blant ungdom.
  • Mobilitet uden grænser?

    "Selv om det ikke er populært, og selv om ingen bryder sig om det, er det svært at undgå den konklusion, at der er grænser for mobilitet. Når alle skal indfri drømmen om friktionsløs mobilitet, opstår der mangel på tid og rum, energi og råmaterialer. Der opstår utilsigtede bivirkninger, som drømmen gerne fortrænger", skriver professor Ole Thyssen i denne kronikken om mobilitet i fremtiden.
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS