Du er her

  • Hjem

Reiseliv

  • Erfaringer fra et EU-prosjekt:

    Smidigere transport kan styrke turismen

    En bedre samordning av tilbudene for langdistanserreiser og lokale reiser kan lette situasjonen for turistene og dermed gjøre turistdestinasjonene mer attraktive, fremgår det av et EU-prosjekt.

  • Reisevaner på fly 2007: Forretningsreiser taper ikke lenger terreng

    Antallet ferie- og fritidsreiser med fly mellom Norge og utlandet øker ikke lenger mer enn antallet forretningsreiser. De siste årene har forholdet mellom forretnings- og fritidsreiser med fly vært stabilt, viser en ny undersøkelse
  • Rekordår for innenlands flytrafikk

    SAS kjøpte Braathens i 2001. Kapasiteten ble redusert og antall passasjerer sank til et bunnivå. Etter at Norwegian kom inn fra høsten 2002, har trafikken tatt seg opp igjen. Økt tilbud og lavere billettpriser er årsaken til dette.
  • Reisevanene våre i 2005

    RVU 2005 er den 5. nasjonale reisevaneundersøkelsen i rekken – den forteller hvor, hvor mye og hvor langt vi reiser, hvordan vi reiser, hvilke transportressurser vi har tilgang til og hvorfor vi reiser. I denne utgaven av Samferdsel presenteres noen nøkkelfunn.
  • Sjåføryrket: Karrierevei eller bakevje

    Er transportsektoren en attraktiv karrierevei for ungdom, eller kan man risikere at det i fremtiden blir et oppholdssted for arbeidskraft med få andre alternativer? Dette er et spørsmål som både bør engasjere den enkelte transportbedrift, bransjen som helhet, kjøperne av transportjenester og reguleringsmyndighetene, skriver avdelingsleder Arild H. Steen ved TØI i denne artikkelen. Allerede i dag oppfattes sjåføryrket som lite attraktivt blant ungdom.
  • Mobilitet uden grænser?

    "Selv om det ikke er populært, og selv om ingen bryder sig om det, er det svært at undgå den konklusion, at der er grænser for mobilitet. Når alle skal indfri drømmen om friktionsløs mobilitet, opstår der mangel på tid og rum, energi og råmaterialer. Der opstår utilsigtede bivirkninger, som drømmen gerne fortrænger", skriver professor Ole Thyssen i denne kronikken om mobilitet i fremtiden.
  • Transportstatistikk: Privatbilen øker konkurransefortrinnet

    Bensinprisen sank med nær 4 prosent i 2002. Prisen på jernbanebilletter og bussbilletter derimot steg med henholdsvis 6 prosent og 3 prosent. Selv om bilen ble dyrere å vedlikeholde og reparere, styrket den sitt konkurransefortrinn vesentlig i 2002 viser den årlige statistikkoversikten fra Transportøkonomisk institutt. Jernbanetransporten gikk betydelig tilbake i 2002 og er nå nede på samme nivå som i 1997
  • Videokonferanser: Gir begrenset nedgang i reiseaktiviteten

    Åtte av 10 bedrifter hadde som mål å redusere reisekostnadene da de investerte i videokonferanseutstyr, men bare en av 10 bedrifter klarte å oppnå dette i betydelig grad. Den største gevinsten ved bruk av videokonferanser er snarere mer effektive beslutningsprosesser enn kutt i reiseaktiviteten, viser en ny undersøkelse utført ved TØI.
  • Kollektivtrafikantenes drøm: Sitteplass på en direktebuss som aldri er forsinket

    Folk i Oslo og Akershus misliker sterkt å bytte transportmiddel når de reiser kollektivt. Dette er nok en gang slått fast i en studie av hvordan folk i regionen verdsetter ulike kvaliteter ved kollektivtilbudet. Studien viser at den jevne trafikant er villig til å bruke 6-7 minutter lengre tid på transportmiddelet dersom de slipper å bytte, selv om byttesituasjonen ikke innebærer ventetid.
  • Frislipp av ekspressbussene: Riktig retning, men uten kart og kompass

    Etter mange år med hard kamp mot politikerne, samferdselsforvaltningen og jernbanen har de fleste motstanderne av ekspressbussrutene omsider forstått at dette tilbudet er et gullegg i norsk samferdsel. Men frislippet av ekspressbussene er gjort uten kart og kompass, - det synes som det knapt har vært noen vurdering av hvorledes man nå skal gå videre med reguleringen eller dereguleringen av busstrafikken, skriver Hans Jakob Eide i denne artikkelen.
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS