Du er her

DEBATT:

Miljøvennlige fly – et luftslott

Venn tipset!

Din venn har blitt sendt en e-post om denne artikkelen.

Tips en venn

Av Pål Jensen
Ski
paalhjensen@gmail.com

Torbjørn Lothe i NHO Luftfart skriver i Samferdsel nr. 1 – 2014 at «Med en kraftig reduksjon i energiforbruket i nye fly, med innblanding av bærekraftig biodrivstoff i løpet av noen år – da blir oppfatningen av hva som er miljøvennlig transport «snudd på hodet».»

Riktignok er Lothe blitt mer beskjeden enn han var i 2011, for da påstod han at flyene allerede var blitt miljø-vennlige.1 For en gammel flyentusiast er dette likevel et patetisk forsøk på å grønnvaske flybransjen.

SAS har beregnet at en flyreise tur-retur Oslo–Kanariøyene fører til utslipp av 692 kg CO22 for én person. Det er sikkert ingen overdrivelse. Men hver kg CO2 fra et fly har større virkning enn tilsvarende fra bakkenære kilder – anslagsvis 80 % større. Derfor kan biodrivstoff fra fly ikke engang i teorien bli CO2-nøytralt.

Hvis produsentene (stikk i strid med alle fysiske lover) skulle klare å trylle frem et nytt mirakelbiodrivstoff uten å bruke energi, og en klarer å få andelen biodrivstoff opp i 10 %, vil 0,1 tonn (100 kg) per tonn CO2-utslipp være CO2-nøytralt. Nettovirkningen per tonn CO2-utslipp blir altså:
(1,0 tonn x 1,8) – 0,1 tonn = 1,7 tonn CO2. Det tilsvarer ca. 1176 kg CO2 for én person tur-retur Oslo–Kanariøyene, eller ca. 4,7 tonn CO2 for en familie på fire. Familieferien til Kanariøyene gir altså CO2-utslipp tilsvarende produksjon av en mellomstor personbil, eller ved å kjøre den samme bilen ca. 40 000 km.

Også det bærekraftige biodrivstoffet er et luftslott. I 2008 førte høye matvarepriser til hungersopptøyer i flere land. Verdensbanken fastslo at 75 % av prisstigningen skyldtes at verdifulle jordbruksarealer ble brukt til å fremstille biodrivstoff3 – til tross for at dette utgjorde bare en knøttliten del av bilparkens drivstofforbruk, og flyflåten hadde ennå ikke begynt å bruke biodrivstoff.

Miljø er mer enn klima. Flytrafikken forårsaker også lokale luftforurensninger og støy. Det har også flyplassenes naboer oppdaget, for over hele Europa protesterer de mot nye flyplasser eller utvidelser av de eksisterende.

Selvsagt har Lothe rett i at flyet er en genial oppfinnelse. Men uansett hva vi måtte ønske eller velge å tro, så er flytrafikken ekstremt lite miljøvennlig.

1. http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4053546.ece?service=print
2. http://sasems.port.se/Emissioncalc.cfm?sid=simple&utbryt=0&res=Result&lang=2
3. www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2523004.ece

DEBATTREGLER I SAMFERDSEL
Har du synspunkter på denne saken, så kom gjerne med dem her i kommentarfeltet! Det du skriver vil i de fleste sammenhenger fremstå som mer interessant og troverdig dersom du skriver under fullt navn. Hold deg til saken, vis respekt og raushet overfor andre og deres meninger. Husk at det du skriver kan bli lest av mange!

Ytringer som inneholder trusler eller annen form for sjikane, vil bli fjernet.

Vennlig hilsen
Samferdsel-redaksjonen

comments powered by Disqus

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS