Du er her

Sykkel

  • Planlegger foreslår:

    Gjør Bergen sentrum bilfritt!

    En by- og regionplanlegger slår et slag for å gjøre Bergen sentrum bilfritt. Både av miljøhensyn, for å skape et mer aktivt sentrum og for å bedre bysamfunnet generelt.

  • Vinterforberedelser

    LITT AV HVERT: Etter en sommer da elsparkesykkelen for alvor begynte å gjøre seg gjeldende her i landet, ligger det an til vinterkjøring med det populære fremkomstmiddelet – om enn i et begrenset omfang.

  • Voksende salg av elsparkesykler

    LITT AV HVERT: Folk viser stor interesse for å leie elsparkesykler – og ifølge prissammenligningstjenesten Prisjakt.no også for å kjøpe sine egne.

  • Mindre miljøfiendtlig håndtering av elsparkesykler

    LITT AV HVERT: Et av selskapene som leier ut elsparkesykler i Oslo melder at det i stor grad vil bruke pedaltråkkede elfraktsykler istedenfor forurensende varebiler til utsetting og innsamling av sine sparkesykler.

  • Elsparkesyklene – nye fakta om tilbud og bruk i Oslo

    Hvor mange elsparkesykler finnes i Oslo, hvor mye brukes de, hvor lang er gjennomsnittsturen og hvor mange minutter varer den, hvor mange uteleieaktører står bak syklene og hva er deres inntekter …? Spørsmålene er mange. TØI har funnet foreløpige svar på noen av dem og jobber videre med flere svar, fastslår artikkelforfatterne.

     

  • Norske aktiviteter i Europeisk mobilitetsuke

    LITT AV HVERT: Årets versjon av den EU-drevne Europeisk mobilitetsuke – European Mobility Week, 16.–22. september – er i gang, med en god del aktiviteter i Norge inkludert.

     

  • Kampanje mot promillekjøring med elsparkesykkel

    LITT AV HVERT: Mens farer knyttet til bruk av elsparkesykler og mulige myndighetstiltak for å regulere bruken av dem er et hett tema, har en av elsparkesykkel-utleierne i Oslo lansert en kampanje mot promillekjøring med det populære fremkomstmiddelet.

  • Elsparkesykkel trolig farligere i Norge enn i Danmark

    Mye tyder på at elsparkesykkelen gir særlig høy ulykkesrisiko. Men ulike tiltak og regler for bruken kan trolig redusere risikoen. Slike tiltak og regler er i liten grad innført i Norge, i motsetning til i flere andre land, blant dem Danmark. Det vil derfor ikke overraske hvis det blir flere elsparkesykkel-ulykker i Norge enn i Danmark.

     

     

  • Hva svensker ville gjort hvis de ikke brukte elsykkel …

    LITT AV HVERT: En svensk evaluering er kommet frem til at rundt halvparten av elsykkel-bruken i Sverige skjer istedenfor bruk av bil, melder Trafikverket.

  • En transportpolitikk som trolig gir flere trafikkskader

    Det er et politisk mål at all trafikkvekst i de største byene skal skje ved at flere går, sykler eller reiser kollektivt. Det er overveiende sannsynlig at dette vil føre til flere trafikkskader. Det er også overveiende sannsynlig at denne virkningen ikke vil bli oppdaget – ja, den vil rett og slett forbli usynlig.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS