Du er her

Sykkel

  • Skader syklister seg så mye at sykling bør frarådes?

    Det er et politisk mål at flere skal gå eller sykle. Men ferdsel til fots eller på sykkel er farlig. Skaderisikoen er mye høyere enn hvis man kjører bil. Er den så høy at sykling bør frarådes?

  • Dansk blikk på fremtidens transport

    LITT AV HVERT: Selvkjørende biler, førerløse tog, eldrevne sykler … Verden forandrer seg, og i Danmark er transportforsker og TØI-tilknyttede Niels Buus Kristensen utpekt som leder av en ekspertgruppe som skal levere anbefalinger om hvordan landet bør klargjøre seg for fremtidens transport.

  • Berlin får egen sykkel-lov

    Kort tid før påske vedtok byregjeringen i Berlin hovedpunktene for en ny sykkel-lov. Loven skal legge til rette for trygg og økt sykkelbruk i den tyske hovedstaden.

     

  • Påtenkte sykkelekspressveger:

    Uklart om de er lønnsomme

    Kanskje noen – eller kanskje ingen – av 10 påtenkte sykkelekspressveger vil være lønnsomme for samfunnet, ifølge to TØI-forskere, som poengterer at konklusjonen avhenger av hva som legges til grunn for beregningene. I denne artikkelen etterlyser de forskning som kan gi sikrere beregningsgrunnlag.

     

  • Milliondryss til gange og sykling

    Noen kroner her i landet, noen kroner der i landet … Samferdselsdepartementet melder i dag at regjeringen bevilger 122 millioner kroner til ulike gang- og sykkeltiltak i inneværende år.

  • Forskning og politikk

    Det rødgrønne byrådet i Oslo vil bruke 10 millioner kroner på å subsidiere folk som har råd til å kjøpe elsykler til 20.000–50.000 kroner. Det er dårlig fordelingspolitikk, og det er kostbar klimapolitikk.

  • Elsykler og subsidier – here we go again

    Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Nettavisen, har nok en gang gått til angrep Oslos miljøbyråd og støtteordningen for elsykler.

  • Ulike mennesker, ulike reisemål, ulike sykler …

    Så fort sykler folk i Oslo

    En ny og stor datainnsamling i regi av TØI bekrefter hypotesen om at hastigheten man sykler med avhenger av både personegenskaper, reisehensikt, infrastruktur, topografi og type sykkel.

  • Doktorgradsprosjekt ved NTNU ser på konfliktmulighetene:

    Farlig nærkontakt sykkel – tungt kjøretøy

    I vel en tredjedel av ulykkene der syklister omkom i norske byområder i årene 2000–2014, var tunge kjøretøy involvert, ifølge artikkelforfatterne. Denne norske ulykkesandelen er høyere enn tilsvarende andeler i flertallet av andre europeiske land, poengterer de

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS