Du er her

Sykkel

  • Berlin får egen sykkel-lov

    Kort tid før påske vedtok byregjeringen i Berlin hovedpunktene for en ny sykkel-lov. Loven skal legge til rette for trygg og økt sykkelbruk i den tyske hovedstaden.

     

  • Påtenkte sykkelekspressveger:

    Uklart om de er lønnsomme

    Kanskje noen – eller kanskje ingen – av 10 påtenkte sykkelekspressveger vil være lønnsomme for samfunnet, ifølge to TØI-forskere, som poengterer at konklusjonen avhenger av hva som legges til grunn for beregningene. I denne artikkelen etterlyser de forskning som kan gi sikrere beregningsgrunnlag.

     

  • Milliondryss til gange og sykling

    Noen kroner her i landet, noen kroner der i landet … Samferdselsdepartementet melder i dag at regjeringen bevilger 122 millioner kroner til ulike gang- og sykkeltiltak i inneværende år.

  • Forskning og politikk

    Det rødgrønne byrådet i Oslo vil bruke 10 millioner kroner på å subsidiere folk som har råd til å kjøpe elsykler til 20.000–50.000 kroner. Det er dårlig fordelingspolitikk, og det er kostbar klimapolitikk.

  • Elsykler og subsidier – here we go again

    Gunnar Stavrum, ansvarlig redaktør i Nettavisen, har nok en gang gått til angrep Oslos miljøbyråd og støtteordningen for elsykler.

  • Ulike mennesker, ulike reisemål, ulike sykler …

    Så fort sykler folk i Oslo

    En ny og stor datainnsamling i regi av TØI bekrefter hypotesen om at hastigheten man sykler med avhenger av både personegenskaper, reisehensikt, infrastruktur, topografi og type sykkel.

  • Doktorgradsprosjekt ved NTNU ser på konfliktmulighetene:

    Farlig nærkontakt sykkel – tungt kjøretøy

    I vel en tredjedel av ulykkene der syklister omkom i norske byområder i årene 2000–2014, var tunge kjøretøy involvert, ifølge artikkelforfatterne. Denne norske ulykkesandelen er høyere enn tilsvarende andeler i flertallet av andre europeiske land, poengterer de

  • Også britene skal sykle og gå mer

    Nordmennene er definitivt ikke de eneste i verden som ifølge offentlige budskap skal sykle mer og gå mer. Ta britene som et annet eksempel…

  • Debatten om sykkelsatsingen fortsetter:

    På stedet hvil – vi må videre

    DEBATT: Er den realistisk eller ikke – den nasjonale målsettingen om mer sykling? Arvid Strand holder liv debatten etter at hans innlegg her på nettstedet 12. januar ble kommentert 10. mars i år av Vegdirektoratets Tanja Loftsgarden og Alberte Ruud.   

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS