Du er her

Sykkel

  • Danmark:

    Elsparkesykkelen – få regelbrudd, men høy risiko

    En evaluering av det første året med elsparkesykkel i Danmark viser at flertallet av brukerne faktisk følger de fleste reglene for bruk av kjøretøyet. Evalueringen viser imidlertid også at ulykkesrisikoen er høy.

  • Byene har nøkkelen til god bruk av elsparkesyklene

    Norske byer må ta lederrollen for at de delte elsparkesyklene ikke skal bli et forsøplings- og trafikksikkerhetsproblem, men den berikelsen for byene og de reisende som de helt klart kan bli.

  • Mange muligheter – og vanskelige valg

    Ny teknologi, nye ideer, nye klimautfordringer, nye muligheter, nye løsninger … Utviklingen synes å gå fortere enn før i tiden, ikke minst i samferdselssektoren.

  • Ny mobilitet krever nye analyseverktøy

    For å skape attraktive tilbud innenfor nye transportmidler, eksempelvis bysykler, kreves nye verktøy som kan beregne hvordan trafikantene opplever det enkelte tilbudet og dermed hvilken kvalitet tilbudet har, fremholder artikkelforfatterne.

  • Rapport om smart håndtering av transportutfordringer

    LITT AV HVERT: Representanter fra kunnskapsmiljøer, private næringslivsbedrifter samt offentlige transportaktører og myndigheter har sittet sammen for å vurdere hvordan fremtidige transportutforminger best kan håndteres – og i ettermiddag overleverte de sin rapport til Samferdselsdepartementet.

  • Planlegger foreslår:

    Gjør Bergen sentrum bilfritt!

    En by- og regionplanlegger slår et slag for å gjøre Bergen sentrum bilfritt. Både av miljøhensyn, for å skape et mer aktivt sentrum og for å bedre bysamfunnet generelt.

  • Vinterforberedelser

    LITT AV HVERT: Etter en sommer da elsparkesykkelen for alvor begynte å gjøre seg gjeldende her i landet, ligger det an til vinterkjøring med det populære fremkomstmiddelet – om enn i et begrenset omfang.

  • Voksende salg av elsparkesykler

    LITT AV HVERT: Folk viser stor interesse for å leie elsparkesykler – og ifølge prissammenligningstjenesten Prisjakt.no også for å kjøpe sine egne.

  • Mindre miljøfiendtlig håndtering av elsparkesykler

    LITT AV HVERT: Et av selskapene som leier ut elsparkesykler i Oslo melder at det i stor grad vil bruke pedaltråkkede elfraktsykler istedenfor forurensende varebiler til utsetting og innsamling av sine sparkesykler.

  • Elsparkesyklene – nye fakta om tilbud og bruk i Oslo

    Hvor mange elsparkesykler finnes i Oslo, hvor mye brukes de, hvor lang er gjennomsnittsturen og hvor mange minutter varer den, hvor mange uteleieaktører står bak syklene og hva er deres inntekter …? Spørsmålene er mange. TØI har funnet foreløpige svar på noen av dem og jobber videre med flere svar, fastslår artikkelforfatterne.

     

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS