Du er her

Sykkel

  • Bedre sykkelveier fører til sykling av lange omveier

    I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg. Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.

  • Byutvikling og bytransport – med forskernes bistand

    LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre …

  • Søkelys på syklisters sikkerhet i tunneler

    Etter to dødsulykker med syklister i tunneler på Vestlandet i fjor, er tiltak som kan forhindre liknende ulykker kommet i fokus. I Hordaland er Statens vegvesen og fylkeskommunen i ferd med å foreta en sikkerhetsvurdering av alle tunneler.

     

  • 73 milliarder kroner til samferdselen

    LITT AV HVERT: I sitt forslag til statsbudsjett for 2019, offentliggjort i formiddag, setter regjeringen av 73,1 milliarder kroner til samferdsel, opp 5,4 mrd. kr (7,9 prosent) fra saldert budsjett for 2018.

  • Mulig å nå ned til 50 trafikkdrepte per år, men …

    Trafikksikkerheten i Norge er bedre enn noen gang i nyere tid. Det var 106 drepte i 2017; det laveste tallet siden 1947. Også i år ser antall drepte ut til å bli lavt. Men det er mulig å redusere antall drepte i trafikken ytterligere. Beregninger TØI har gjort viser at vi kan komme ned mot 60 drepte i 2024 og 50 drepte i 2030. Spørsmålet er om vi makter det.

  • Hjem til Stortinget etter en københavnsk sykkeltur

    LITT AV HVERT: Etter en sykkeltur i København og en orientering gitt av kommunale syklismefagfolk i danskenes hovedstad, reiste Stortingets transportkomité hjem – med noen fakta og tips og erfaringer som kan tenkes å bidra til bedre forhold for syklister i Norge.

  • Derfor gjøres ikke alt for å bedre trafikksikkerheten

    Det gjøres mye for å bedre trafikksikkerheten i Norge. Men kan det gjøres mer? Ja, det finnes mange effektive trafikksikkerhetstiltak som brukes lite eller ikke i det hele tatt. Hvorfor ikke?

     

  • Avgift på innfartsparkeringen – lettere å finne plass

    Det var avgiftsfritt å bruke innfartsparkeringene ved 11 undersøkte jernbanestasjoner i Osloregionen, men så ble bruken avgiftsbelagt – og det ble langt enklere å finne ledige plasser der, viser en TØI-undersøkelse utført for Bane NOR.

  • København-testing av avansert reiseplanlegger

    LITT AV HVERT: En avansert reiseplanlegger er blant det som skal vises frem under kommende ukes internasjonale stormønstring omkring intelligente transportsystemer (ITS) i København.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS