Du er her

Sykkel

  • Bergen vender ryggen til bilen

    I vår lanserte Bergen kommune en ny Kommuneplanens Arealdel (KPA). Det er en omfattende og ambisiøs plan for fremtidens Bergen. En del av premissen til den nye planen er at Bergen skal bort fra en bilbasert byutvikling.

     

  • Mer grønnpreget varedistribusjon i Oslo

    LITT AV HVERT: I havneområdet i Oslo står en rekke elvarebiler og elvaresykler klare til å distribuere varer i det sentrale byområdet – i regi av det globalt aktive logistikkselskapet DB Schenker.

     

  • Complete Streets, konsept for helhetlig gateplanlegging

    Complete Streets er et konsept for helhetlig gateplanlegging som er tatt i bruk i en rekke byer i Nord-Amerika. Konseptet handler om å legge til rette for alle brukergrupper, samt ivareta all bruk som skjer i tilknytning til en gate. Lokal kontekst og stedstilpassede løsninger er viktige stikkord.

  • Full fart ned bratt bakke – hvis separat sykkelvei

    Tre TØI-forskere har sammenlignet sykkelfart i moderate og bratte nedoverbakker i Oslo. Analysen viser at gjennomsnittlig sykkelfart er betydelig lavere i bratte nedoverbakker – med unntak av bakker i sykkelveier som er adskilt fra både biler og fotgjengere. Der er det full fart nedover.    

  • Byvekstavtale for Trondheimsområdet klareres

    LITT AV HVERT: Et utkast til byvekstavtale for Trondheimsområdet ble før helgen overlevert til statssekretærene Anders Werp, Samferdselsdepartementet, og Lars Jacob Hiim, Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

  • Omdisponert gateareal ga mer sykling og gåing

    Det medførte mer sykling og gåing – og mindre motorisert trafikk – da en del av Innherredsveien i Trondheim ble gjort om til miljøgate, fastslår artikkelforfatterne.

  • Smart transport – via forskning, utvikling, innovasjon

    LITT AV HVERT: Forskningsrådet skal på oppdrag fra Samferdselsdepartementet finne ut hvordan forskning, utvikling og innovasjon best kan bidra til å løse store transportutfordringer, og en strategigruppe er etablert for å gjøre jobben.

     

  • Store mørketall:

    Mange varig trafikkskadde syklister og fotgjengere

    Det totale antall drepte og hardt skadde i veitrafikken i Norge i 2017 er registrert til 771, noterer Per Andreas Langeland i denne kommentaren. Han ser at tallet kunne være nær fire ganger så stort hvis eneulykker med syklister og fotgjengere hadde kommet med i statistikken.

  • Bedre sykkelveier fører til sykling av lange omveier

    I Oslo sykles det i gjennomsnitt 21 % lenger enn kortest mulige rute, fremgår det av GPS-databaserte studier av syklisters veivalg. Mange omveier gjøres for å nyte bedre sykkelinfrastruktur, noe som har interessante implikasjoner for transportplanlegging og samfunnsøkonomiske analyser.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS