Du er her

Sykkel

  • Få eksempler på helhetlig parkeringspolitikk

    Myndighetene ser på parkering som et sentralt transportpolitisk og miljøpolitisk virkemiddel, men det er langt mellom kommunene som bruker dette systematisk. Et stadig økende antall private parkeringsplasser gjør det også vanskelig å utforme en effektiv parkeringspolitikk.
  • Statens vegvesen: Generelt god kostnadskontroll, men tunnelprosjektene sprekker

    Statens vegvesen har fått et ufortjent dårlig rykte når det gjelder overskridelser på vegprosjekter. En undersøkelse av alle prosjekter i 2002 viser at de gjennomsnittlige overskridelsene kun var på 5,8 prosent. Dette er godt innenfor det som er akseptabelt. Når det gjelder tunnelprosjekter var overskridelsene på vel 20 prosent, og her er det et betydelig forbedringspotensiale, skriver James Odeck og Åge Brudeseth i denne artikkelen.
  • Ingen sikkerhetseffekt av Bilist2000

    Trafikksikkerhetskampanjen Bilist2000 har ikke bidratt til å bedre trafikksikkerheten. Kampanjen fikk 140000 norske bilister til å klistre et merke på bakruta som et tegn på at de forpliktet seg til å bruke bilbelte og respektere fartsgrensene. En evaluering utført ved Transportøkonomisk institutt viser en mulig liten atferdsendring hos noen av medlemmene så lenge kampanjen pågikk, men denne opphørte da kampanjen var over.
  • Transportsektorens nytte- kostnadsanalyser: Datagrunnlaget er utdatert - nye verdsettinger er nødvendig

    En fersk TØI-rapport fra forskningsrådsprogrammet Risiko og sikkerhet i transportsektoren (RISIT), konkluderer med at tiden har løpt fra dagens verdsettinger som brukes i nytte- kostnadsanalysene, både når det gjelder datagrunnlag og verdsettingsmetoder. Tidligere metodiske vurderinger relatert til verdsetting av reisetid og miljøgoder har konkludert tilsvarende. Dette gir grunn til å stille spørsmål om dagens nytte- kostnadsanalyser kan forsvares brukt som beslutningsgrunnlag.
  • Mange kryssende interesser i NTP-arbeidet

    Mer penger til stamveger fremfor øvrige riksveger, vegprising og parkeringsrestriksjoner for å begrense biltrafikken, små muligheter for å overføre gods fra veg til sjø og bane. Dette er noen av prioriteringene og - realitetene - som utkrystalliserer seg i grunnlagsmaterialet for Nasjonal transportplan 2006 – 2015. Statens vegvesen arbeider nå under høytrykk sammen med Jernbaneverket, Kystverket og Avinor for å få sy sammen etatenes anbefaling til Samferdselsdepartementet som skal leveres 23. mai.
  • RVU 2001: Lengre innkjøpsreiser og mer bilbruk

    Mens vi for 10 år siden i gjennomsnitt reiste fem kilometer for å gjøre våre innkjøp av dagligvarer, reiser vi nå åtte kilometer. Butikkdød i grisgrendte strøk er en viktig årsak til en økte reiselengden, men vi blir også stadig mer selektive i våre innkjøp, og velger oftere å kjøre til kjøpesenteret fremfor å gå til nærbutikken
  • RVU 2001: Arbeidsreisene strukturerer folks hverdag - og skaper trafikkproblemer

    Arbeidsreisene er sentrale i forhold til organiseringen av hverdagslivet, og samfunnsmessig har de store konsekvenser ved at de er dimensjonerende for kapasiteten i veg- og kollektivsystemet
  • RVU 2001: Vi reiser fortere og lengre - og bruker fortsatt mest bil

    Det norske folk blir stadig mer mobile – og bilen blir en stadig mer integrert del av hverdagen vår. Den nye reisevaneundersøkelsen (RVU 2001) viser at Ola og Kari nå reiser litt lengre hver dag enn for fire år siden, og vi reiser litt fortere noe som gir oss økt geografisk rekkevidde. Tiden vi daglig bruker på å forflytte oss har endret seg relativt lite. Selv for 100 år siden var daglig reisetid omkring en time. I dag er den 62 minutter.
  • Skoleskyss svekker barns helse

    Skoleelever som fraktes med bil eller buss til skolen har betydelig dårligere helse enn elever som går eller sykler. Dette viser en doktergradsavhandling ved Universitetet i Bergen skrevet av forsker og fysioterapeut Astrid Noreng Sjølie
  • Større reisevaneundersøkelse gir nye analysemuligheter

    Vel 20.000 personer er blitt intervjuet i den nye nasjonale reisevaneundersøkelsen (RVU2001) hvor datainnsamlingen nå er avsluttet. Dette er atskillig flere enn tidligere, og gir økte analysemuligheter. Transportøkonomisk institutt er som tidligere faglig ansvarlig for undersøkelsen
  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS