Du er her

Sykkel

  • Debatten om sykkelsatsingen fortsetter:

    På stedet hvil – vi må videre

    DEBATT: Er den realistisk eller ikke – den nasjonale målsettingen om mer sykling? Arvid Strand holder liv debatten etter at hans innlegg her på nettstedet 12. januar ble kommentert 10. mars i år av Vegdirektoratets Tanja Loftsgarden og Alberte Ruud.   

  • DEBATT:

    Sykkelsatsing - fra ord til handling

    Arvid Strand skriver i en kommentar 12/1 2016 på nettstedet Samferdsel at det nasjonale målet om økt sykkelandel er for ambisiøst, og at det er lite realistisk å nå målet om 8 prosent sykkelandel i 2023. Vi mener det er nødvendig å nyansere bildet, og ønsker å vise til erfaringer som viser at det nytter å satse på sykkel.

  • Sykling for milliarder – eller?

    Det høres jo helt fantastisk ut: I løpet av neste transportplanperiode (2018-2029) er transportetatene blitt enige om at det bør bygges ekspressveier for syklister for 7,8 milliarder kroner i landets ni største byområder.

  • Dynamiske sammenhenger mellom areal og transport:

    Hvordan gåing og sykling kan konkurrere med bilen

    Omfanget av gange og sykling på korte reiser avhenger av rammebetingelser for bilbruk og av takster for kollektivtransporten, konkluderer artikkelforfatterne. De ser også at el-sykkelen kan bidra sterkt til mer sykling.

  • Dronning Eufemias gate i Oslo:

    En mulig sykkelløsning

    I hovedstadens ganske nye Dronning Eufemias gate er trikkeskinnene for lengst på plass, uten å bli brukt, mens forholdene for syklister i gaten er utskjelt dårlige …

  • 8 prosent sykkelandel i 2023

    En kanskje vel stor sykkelambisjon

    Åtte prosent av alle daglige reiser her i landet skal i 2023 utføres på sykkel, ifølge en nasjonal målsetting. Arvid Strand redegjør i denne artikkelen for hvorfor han stiller seg skeptisk til mulighetene for å realisere målet.

  • Nye løsninger for en attraktiv sykkelby

    «Oslo-standarden lages først og fremst for å få på plass en egen policy for sykkelplanlegging i Oslo, en policy som byplanleggere, saksbehandlere og konsulenter kan orientere seg etter», poengterer innsenderne.

  • Sykkelløsninger:

    En god og stadig bedre verktøykasse

    «Vi ønsker å rulle ut gode sykkelløsninger som kan brukes i alle byområder», skriver forfatterne av dette innspillet.

  • Væravhengig entusiasme

    De kommende årenes trafikkvekst i de norske storbyene skal tas gjennom satsing på kollektivtrafikk, sykkel og apostlenes hester, heter det sånn omtrent i Teksten

  • Leder nr. 6/2015

    Når sykkelen ikke frister

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS