Du er her

Sykkel

  • Dynamiske sammenhenger mellom areal og transport:

    Hvordan gåing og sykling kan konkurrere med bilen

    Omfanget av gange og sykling på korte reiser avhenger av rammebetingelser for bilbruk og av takster for kollektivtransporten, konkluderer artikkelforfatterne. De ser også at el-sykkelen kan bidra sterkt til mer sykling.

  • Dronning Eufemias gate i Oslo:

    En mulig sykkelløsning

    I hovedstadens ganske nye Dronning Eufemias gate er trikkeskinnene for lengst på plass, uten å bli brukt, mens forholdene for syklister i gaten er utskjelt dårlige …

  • 8 prosent sykkelandel i 2023

    En kanskje vel stor sykkelambisjon

    Åtte prosent av alle daglige reiser her i landet skal i 2023 utføres på sykkel, ifølge en nasjonal målsetting. Arvid Strand redegjør i denne artikkelen for hvorfor han stiller seg skeptisk til mulighetene for å realisere målet.

  • Nye løsninger for en attraktiv sykkelby

    «Oslo-standarden lages først og fremst for å få på plass en egen policy for sykkelplanlegging i Oslo, en policy som byplanleggere, saksbehandlere og konsulenter kan orientere seg etter», poengterer innsenderne.

  • Sykkelløsninger:

    En god og stadig bedre verktøykasse

    «Vi ønsker å rulle ut gode sykkelløsninger som kan brukes i alle byområder», skriver forfatterne av dette innspillet.

  • Væravhengig entusiasme

    De kommende årenes trafikkvekst i de norske storbyene skal tas gjennom satsing på kollektivtrafikk, sykkel og apostlenes hester, heter det sånn omtrent i Teksten

  • Leder nr. 6/2015

    Når sykkelen ikke frister

  • Tyskerne satser på pedalene

    Tyskerne elsker bilen, men nå skal det også sykles. Målet er at antallet reiser med sykkel skal øke fra knapt 10 til 15 prosent de neste fem årene. I mange storbyer er ambisjonene mye høyere.

  • Oslo baner vei for sikrere sykling

    Skal Oslo bli en sykkelby for alle, så trengs det en større verktøykasse for sykkeltilrettelegging enn norske håndbøker tilbyr. Oslo kommune setter nå i gang med å utforme en egen standard for sykkelinfrastruktur.

  • #hjelmsveis - ikke bare helt OK

    Jeg har nettopp vært en tur i Nederland. Der er sykkelen i mange byer selve Fremkomstmiddelet! «Alle» sykler, og nesten ingen bruker hjelm. Sykkelhjelm er ikke noe tema.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS