Regjeringen har i klimameldingen (Meld. St. 21 (2011–2012)) satt ambisiøse mål for reduksjon av klimagassutslippene fra samferdsel.
På flere innfartsparkeringer i Akershus er over halvparten av brukerne bosatt mindre enn én kilometer fra stasjonen. En tilpasset avgift på mange av fylkets innfartsparkeringer kan frigi plasser til dem som har mest bruk for tilbudet og samtidig redusere behovet for videre utbygging av kostbare og arealkrevende innfartsparkeringer.
Ideelt sett skal innfartsparkering få flere til å reise kollektivt, men artikkelforfatterne stiller seg tvilende til om effekten alltid blir som forventet. Med tanke på en målrettet utbygging av nye innfartsparkeringer, etterlyser de «bedre føringer både for lokalisering og behov samt klare ansvarsforhold når det gjelder planlegging, prioritering og gjennomføring».
I Samferdsel nr. 10, 2012 konkluderer Eivind Farstad og Petter Dybedal at «å motta turister til Norge som cruisepassasjerer kan være ganske gunstig i et miljø- og samferdselsperspektiv». Ut fra analyser gjort av Vestlandsforsking, trekker vi motsatt konklusjon.
Aftenposten hevder den 24.11., i overskrifts form, at ’NSB kan miste monopolet’. Det er vanskelig å miste noe man ikke har. Avisens overskrift er villedende.
Voksende byers behov for å redusere forurensning og forhindre trafikkaos driver fram jakten på alternative mobilitetsløsninger. Bildeling kan være ett av flere svar på problemet med for mange biler og for store utslipp fra fossilt drivstoff.
22. juli-kommisjonen har pekt på et trekk ved det norske samfunnet som, vil jeg tro, mange av oss har sett på nært hold innenfor de saksområdene i samfunnet vi måtte ha nærkontakt med.
Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no | Personvern