Du er her

Teknologi

  • 25 nye ladeanlegg for elbiler i nord

    LITT AV HVERT: Statlig støttet utbygging av 25 anlegg for hurtiglading i Troms og Finnmark skal gjøre det mer attraktivt å være elbilist nord i Norge.

  • Norsk satsing på produksjon av elbilbatterier

    LITT AV HVERT: Et nytt norsk selskap – drevet frem av Miljøstiftelsen Bellona, energileverandøren Agder Energi og investoren Bjørn Rune Gjelsten – satser på en industrietablering for produksjon og internasjonalt salg av elbilbatterier, ifølge en pressemelding fra Agder Energi i dag.

  • Ny klimastrategi for norsk skipsfart

    LITT AV HVERT: Den norske skipsflåten skal være klimanøytral innen 2050, ifølge en målsetting i Norges Rederiforbunds nye klimastrategi.

  • Bør førerstyrt bilkjøring forbys?

    En versjon av kardemommeloven «synes å være utgangspunktet for moralfilosofiske drøftinger av om det fortsatt skal være lov å kjøre bil når selvkjørende biler er blitt sikrere enn biler kjørt av mennesker», skriver kronikkforfatteren.

  • Utvidet utprøving av selvkjørende busser

    LITT AV HVERT: Etter at to ruter med selvkjørende Ruter-busser tidligere er etablert i Oslo, på Akershusstranda og Nedre Bekkelaget, planlegges en tilsvarende rute åpnet til høsten i Ski i Nordre Follo.

  • Har vi råd til selvkjørende biler?

    Selvkjørende biler blir dyrere enn dagens biler. Hvor mye dyrere vet vi ikke sikkert, men studier antyder 100 000–400 000 kroner dyrere (etter dollarkurs på 10 kr). Har vi råd til det, og er vi villige til å spandere så mye ekstra på en bil? Studier som er gjort til nå, tyder på at bare noen få vil kjøpe en selvkjørende bil som er så mye dyrere enn en konvensjonell bil.

  • Bergen:

    Et mulig nei til turistbusser i bykjernen

    Før koronaen stengte ned Norge, gikk byrådet i Bergen inn for en prøveordning som vil bety at indre bykjerne, kjent ikke minst for Bryggen og Fisketorget, stenges for turistbusser i sommer. Bystyret har ennå ikke tatt stilling til dette, men det synes uansett klart at koronaen i stor grad vil redusere den normale sommerbølgen av turister til Bergen –  og dermed behovet for turistbusskjøring.

  • Bane, bil og båt før annen verdenskrig

    Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig. 

  • Ikke alt blir selvkjørende – det er et problem

    Selvkjørende biler vil fungere bra på motorveger. Der kan de høyst sannsynlig både bedre trafikkavvikling og trafikksikkerhet. Men hva med bytrafikk?

  • Vil selvkjørende biler løse byenes trafikkproblemer?

    Selvkjørende biler kan, hvis individuell eie og bruk av bil fortsetter som i dag, gi trafikkvekst i byene. Reisetidene kan likevel bli litt kortere enn i dag.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS