Du er her

Teknologi

  • Samkjøringsprosjekt i grøften

    Veivesenets satsing på et samkjøringsprosjekt i Bergen nådde ikke målene som var satt for prosjektet. Etter ni år og 45,5 millioner kroner ble prosjektet «Spontan samkjøring» lagt dødt tidligere i høst.

  • Noen råd til dem som vil teste selvkjørende biler

    Interessert i å teste selvkjørende kjøretøy på offentlig veg? Artikkelforfatteren fastslår at det i så fall ikke vil være bare-bare å sette i gang.

  • Nye teknologi, nye transportløsninger:

    Nå går det fort …

    Selvkjørende biler som kjører tettere og krever mindre veikapasitet, bruker mindre energi og sparer oss for utslipp ... 

  • Svenskene klare med sin første "elektriske vei"

    I kampen mot CO2-utslipp fra veitrafikken, er svenskene nå klare for testing av sin første "elektriske vei".

  • Dansk forsmak på mer effektiv lastebilkjøring

    Seks delvis selvkjørende lastebiler skal 30. mars tilbakelegge 320 km på danske veier, som ledd i et EU-prosjekt, melder Vejdirektoratet.

  • Volvo i elbil-møte med TØI

    Oslo er viden kjent for sine mange elbiler, og her i den norske hovedstaden er forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) blant dem som kan mer enn folk flest om slike biler...

  • Fagetatene og Avinor har sagt sitt om Nasjonal transportplan for 2018-2029:

    Nå starter den politiske behandlingen

    Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor har nå overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sitt felles plangrunnlag til Nasjonal transportplan for årene 2018-2029. For første gang har de fått en felles økonomisk ramme til fordeling, ikke hver sin.

  • Fremtidsrettet fergedrift

    Fergene som binder sammen riksveinettet skal bli mindre miljøfiendtlige, og det skal bli enklere å betale for fergeoverfarten … I noen år har det vært snakk om dette, og nå er det for alvor i ferd med å bli virkelighet.

  • Aktualisert av VW-skandalen:

    Motorteknologi og avgasskrav

    Volkswagen-konsernet installerte et motorstyringsprogram som oppfattet når bilene ble avgasstestet, og konsernet fusket seg til lavere verdier i utslippstestene enn i virkelig trafikk – ved å styre motoren på en spesifikk måte. Denne artikkelen gir bakgrunnsinformasjon om teknologien og om hvordan de aktuelle testene fungerer.

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS