Du er her

Teknologi

  • Fremtidens transportnett:

    - Infrastrukturen må brukes smartere

    - Vår hovedprioritet nå er å bedre hverdagsreisen og få mer gods bort fra veiene der folk bor.

  • Statens vegvesen og Volvo:

    Sammen på glattisen

    Det er så revolusjonerende nytt og så tilsynelatende enkelt at det mest utrolige er at det ikke er gjort før. Statens vegvesen vil nå dra nytte av, i denne omgang, Volvo-bilers avanserte system for friksjonsmåling – i sanntid.

  • "Drive Me" - selvkjørende Volvo

    Slipp rattet, frigjør tid

    Selvkjørende biler har vært sett i mange science fiction-filmer, men nå er det ikke lenge før de kommer ut av laboratoriene og ser dagens lys.

  • Norge trenger en nasjonal ITS-plan

    Intelligente transportsystemer og løsninger (ITS) vil forandre hverdagen vår. Norge har alle forutsetninger for kunne få stort utbytte av de mulighetene teknologien gir til beste for miljøet, trafikksikkerheten og transporteffektiviteten. Interessen og kompetansen er der, men det er ikke nok trykk fra myndighetene. Det er behov for en nasjonal ITS-plan!

  • Et resultat av revolusjonen:

    Ny energi i trafikktenkingen i Kairo

    Den trege trafikken i hovedstaden koster egypterne milliardbeløp i tapt arbeidsfortjeneste. Nå tar både it-gründere og myndigheter grep for å få has på Kairos beryktede trafikkorker.

  • Fornøyde eiere:

    Elbil også neste gang

    Mindre enn én prosent av spurte elbileiere sier de ikke vil kjøpe elbil neste gang, viser en undersøkelse.

  • Refleksjoner: Den selvkjørende bilen:

    Fra utopi til virkelighet

    Det blir fort store overskrifter når selskaper som Google og Tesla engasjerer seg i noe. Nå dreier det seg mye om selvkjørende biler. Men også de fleste av de andre store bilprodusentene jobber med den saken. I Sverige, for eksempel, gjør Volvo offentlige gater (u)trygge i Göteborg. Men hva er det vi står overfor?

  • DEBATT:

    Duppeditter endrer ikke transportpolitikken

    Forsker Jørgen Aarhaug i TØI drøfter i Samferdsel nr. 7/2014 utfordringer som møter drosjenæringen mellom ny teknologi og «gamle» reguleringer. Aarhaugs fremstilling er saklig og grei. For oss er det viktig å poengtere at det er transportpolitikk, ikke tilfeldige apper, som avgjør om vi fortsatt skal ha et heldekkende drosjetilbud og en seriøs næring i landet.

  • REFLEKSJONER:

    Sidrumpet fremtidssatsing

    Jeg leste nylig en nettartikkel på BBC News Technology om at det i Tel Aviv, på området til Israel Aerospace Industries (IAI), nå bygges en testversjon av det som har fått navnet PRT, Personal Rapid Transit. Om testen er vellykket, er planen å bygge ut et nettverk på drøye 200 kilometer i byer og forsteder i det sentrale Israel. Det amerikanske, NASA-tilknyttede selskapet, skyTran, skal stå for byggingen. Testanlegget skal stå ferdig i 2015.

  • NÆRBLIKK - omveltninger i drosjenes verden:

    Ny teknologi møter gamle reguleringer

    Drosjer og piratvirksomhet er ofte i mediene. Den viktigste grunnen er nok at app-teknologi og sosiale medier har redusert transaksjonskostnadene ved å koble en villig passasjer til en villig sjåfør for en enkelt reise. Spørsmålet blir om vi skal tilpasse reglene til teknologien – eller tilpasse teknologien til reglene.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS