Du er her

Teknologi

  • Stor nedgang fra 2000 til 2012

    Hvorfor færre blir drept og hardt skadd i trafikken

    Fra 2000 til 2012 var det en sterkere nedgang i antall drepte og hardt skadde i trafikken enn i noen tilsvarende periode etter 1970. Sikrere biler og lavere fart er de viktigste forklaringene på nedgangen, men mange andre faktorer har også bidratt. Noen av dem vil fortsette å bidra til lavere skadetall i årene som kommer.

  • De legger igjen digitale spor:

    Treningssyklister kan bidra til bedre sykkelbyer

    Alt ligger til rette for at byplanleggere kan gjenbruke våre digitale spor til å planlegge framtidens byer.

  • TØI 50 år:

    Sjefen ser fremover

    - Vi kommer til å se nye forskningsmetoder og kanskje nye måter å organisere forskning og innovasjon på, sier TØI-sjefen, Gunnar Lindberg, i forbindelse med TØIs 50-årsjubileum.

  • KRONIKK - Ännu ett Stockholmssyndrom?

    Hur trängselavgifterna gick från otänkbara till okontroversiella

    «Effektivitet i transportsektorn kunde knappast väcka engagemang hos väljarna – men det kunde definitivt miljöfrågor,» skriver kronikkforfatteren.

  • Edruelige regnestykker

    Trygve Hegnar og Øystein Stray Spetalen har fått betydelig medieoppmerksomhet omkring sitt regnestykke om hva elbilsatsingen koster det norske samfunnet – eller, rettere sagt, den norske staten. De hevder at hver Tesla Model S som selges i Norge, koster oss ca. én million kroner i avgiftstap. Når vi har fått 50 000 elbiler på vegene, vil skattetapet følgelig være 50 milliarder kroner ...

  • Euro 6/VI-teknologi og dieselmotorer:

    Kraftige utslippsreduksjoner i bytrafikk er mulig!

    De nye rensekravene som er i anmarsj for nye biler, store som små, vil kunne redusere de skadelige avgassutslip­pene vesentlig i virkelig bytrafikk, viser forsøk TØI har gjort.

  • Bilen er en databank – som kan sladre

    En moderne bil er en rullende databank. Den lagrer alt den har vært med på og alt hva føreren foretar seg med den. Spørsmålet er bare hva og hvor mye den skal avsløre – og til hvem. Det er for eksempel fullt mulig for politiet å automatisere fartsovervåkingen i fremtiden – uten fotobokser.
  • Blikk inn i en annerledes fremtid

    For noen år siden hadde det virket science fiction-preget, dette arbeidet med Intelligente Transportsystemer (ITS) som forskere ved SINTEF og TØI har utført
  • eCall – langsom marsj mot raskere hjelp

    Om alt går som planlagt, skal eCall være på plass i alle nye biler som selges i Europa etter 10. september 2010. eCall er et system som ved en ulykke automatisk varsler nærmeste nødsentral som dermed kan sende adekvat assistanse til riktig sted raskt. Hensikten med eCall er å redusere konsekvensene av trafikkulykker, ikke å forhindre dem
  • Forskningsprosjektet WiseCar: Smarte, norske løsninger for fremtiden

    Smarte, IKT-baserte løsninger for de vegfarende er blitt en gigantindustri internasjonalt. Nå tar også Norge grep for å bringe norske bedrifter på banen gjennom forskningsprosjektet WiseCar. Aktører fra næringsliv, offentlig forvaltning og forskning samarbeider her om å utvikle fremtidens mobile IKT-løsninger

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS