Du er her

Teknologi

  • El-øybåter til Oslofjorden

    LITT AV HVERT: Fem elektrisk drevne og universelt utformede båter skal erstatte de gamle fartøyene i passasjertrafikken mellom Rådhusplassen i Oslo sentrum og øyene i indre del av Oslofjorden.

     

  • En større utgave av Airbus’ rare fly tatt i bruk

    LITT AV HVERT: Den europeiske flyprodusenten Airbus har satt det første eksemplaret av transportmaskinen Airbus BelugaXL i arbeid med å frakte flydeler til sine produksjonsanlegg ved den sydfranske storbyen Toulouse.

     

  • Solcelle-strøm til dansk motorveitunnel

    LITT AV HVER: Solcelleanlegg som ventes installert før sommeren skal levere strøm til driften av Limfjordstunnelen på Jylland.

  • Boeing anbefaler simulatortrening for MAX-piloter

    LITT AV HVERT: Boeing anbefaler at piloter gjennomgår spesialtrening i simulator før de utfører nye flyvninger med ulykkesrammede Boeing 737 MAX.

     

  • Stadig færre bensin- og dieselbiler, spår importørene

    LITT AV HVERT: Opptil tre av fire nye personbiler som selges i Norge i 2020 vil være ladbare, mens opptil seks av ti vil være helelektriske, spår Bilimportørenes Landsforening (BIL).

  • Et gjennombruddsår for elbussen i Norge

    LITT AV HVERT: Det nettopp tilbakelagte 2019 kan sees som et gjennombruddsår for utslippsfrie busser i Norge, mener miljøstiftelsen ZERO.

  • Norge – ideelt for elfly

    Elfly er noe «alle» er enige om at vi trenger i Norge, og «alle» er enige om at er viktig i fremtiden for å gjøre flytransporten mer bærekraftig. Hvorfor er det slik? TØI gir sju forklaringer.

  • Bybanen kan bli førerløs

    LITT AV HVERT: Innen ti år kan Bybanen i Bergen bli førerløs. Det blir en lang vei før en kommer så langt, med tusenvis av kilometer med testkjøring og nødvendig godkjenning av Jernbanetilsynet. Men hvis alt går etter planen, kan Bergen bli den første byen i verden med en førerløs bybane.

  • Satsing på klimavennlige hurtigbåter

    LITT AV HVERT: Syv fylkeskommuner er utpekt til å motta i alt 26 millioner kroner i statlig støtte til utvikling av batteri- og hydrogendrevne hurtigbåter, melder Miljødirektoratet.

  • 737 MAX – den dyrekjøpte lærepengen

    Jo mer verden har fått vite om ulykkesrammede 737 MAX, om den amerikanske produsenten Boeing og om USAs luftfartsmyndighet FAA, jo styggere er helhetsbildet blitt.

     

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS